ترابرد چیست؟ آموزش انجام ترابرد

در این بخش در مورد ترابرد و نحوه ی انجام آن صحبت می کنیم. یکسری از آموزش های ساده ای که باید در مورد ترابرد بدانید را برای شما آماده کرده ایم.

ترابرد به چه معنا است؟

ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه، قابلیتی است که به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند با یک شماره واحد از‌ اپراتور های مختلف تلفن همراه استفاده کنند. به ‌عبارت‌ دیگر در صورت وجود این خدمت، کاربران می توانند اپراتور خود را بدون تغییر دادن شماره تلفن همراه تغییر دهند.

در این  صورت کاربر قابلیت استفاده از تمامی خدمات ارائه  شده در اپراتور پذیرا را دارد و همچنین تعرفه پرداختی اپراتور پذیرا برای کاربر اعمال می شود.

وجود خدمت ترابرد در اپراتورهای تلفن همراه، رقابت در میان اپراتورها را افزایش داده و درنتیجه بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده با هزینه های کمتر را منجر می شود.


اپراتور پایه

اپراتوری که مشترک جهت دریافت خدمات تلفن همراه برای بار اول، در آن ثبت نام کرده، اسناد و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبت نام را به اپراتور مذکور تحویل داده، و سند اشتراک دریافت کرده است.


اپراتور پذیرا (مقصد، جدید)

اپراتوری که مشترک یک اپراتور، قصد استفاده ازخدمات آن را بدون تغییر شماره خود دارد.


اپراتور فرستنده(مبدا، فعلی)

اپراتوری که مشترک در هنگام درخواست ترابرد شماره، ازخدمات وی استفاده می کند و قصد دارد بدون تغییر شماره خود، از خدمات اپراتور دیگری استفاده کند.


شناسه ترابرد

شماره اختصاص داده‌شده به هر مشترک در هنگام یک ترابرد که برای سهولت شناسایی و پیگیری فرآیند ترابرد است.

ترابرد چیست ؟

آنچه باید پیش از ترابرد دانست

۱ – انجام فرآیند ترابرد تنها در ساعات اداری سیستم ترابردپذیری شماره تلفن همراه یعنی شنبه تا چهارشنبه ساعات ۸ صبح الی۵ بعد از ظهر و پنج شنبه ها ساعات ۸ صبح الی ۳ بعد از ظهر (بجز تعطیلات رسمی) امکان پذیر است.

البته مشترک می تواند درخواست خود را در ساعات و روزهای غیر اداری و ایام تعطیل نیز در پورتال اپراتور پذیرا ثبت نماید.

۲ – درخواست ترابرد به دوصورت الکترونیکی یا حضوری (با تکمیل فرم درخواست ترابرد) قابل انجام است.

۳ – هر مشترک برای هر شماره تلفن همراه، صرفآ دو بار در سال امکان ترابرد دارد (البته بازگشت به اپراتور پایه، ترابرد محسوب نمی شود).

۴ – امکان اولین ترابرد صرفآ پس از گذشت ۳ ماه از زمان فعالسازی سیم کارت در اپراتور پایه وجود دارد، اما برای ترابردهای بعدی هیچ محدودیت زمانی وجود نخواهد داشت.

۵ – از آنجایی که هر مشترک در هر اپراتور نهایتآ می تواند ۱۰ شماره تلفن همراه فعال (اعم از اعتباری و دائمی) را در اختیار داشته باشد، لذا در صورت حضور یک مشترک حقیقی با مالکیت ۱۰ شماره فعال در اپراتور پذیرا، امکان ترابرد شماره وی به اپراتور پذیرا وجود نخواهد داشت.

۶ترابرد شماره مشترکین دائمی منوط به تسویه صورتحساب اولیه صادر شده از سوی اپراتور فرستنده است.

مشترک دائمی باید به محض دریافت پیامک صورتحساب اولیه از اپراتور فرستنده، ظرف مدت زمان یک روز کاری نسبت به پرداخت مبلغ تعیین شده در صورتحساب اقدام کند. عدم تسویه صورتحساب اولیه توسط مشترک ظرف یک روز سبب عدم تایید درخواست ترابرد می گردد.

۷ – امکان غیر فعال شدن شماره مشترکین دائمی که نسبت به تسویه حساب نهایی با اپراتور فرستنده اقدام نکنند، از سوی اپراتور پذیرا وجود دارد (برابر مصوبه شماره ۲۰۷ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی).

۸ – شماره مشترک اعتباری پس از ترابرد، کماکان به صورت اعتباری و شماره مشترک دائمی پس از ترابرد شماره، به صورت دائمی در اپراتور پذیرا باقی خواهد ماند (ترابرد به صورت نظیر به نظیر امکان پذیر است).

۹ – پس از ترابرد شماره اعتباری، اعتبار مشترک در اپراتور فرستنده صفر خواهد شد، لذا مشترک بایستی ملاحظات لازم را تا قبل از نهایی شدن درخواست ترابرد به عمل آورد.

۱۰ – پس از مهاجرت به شبکه اپراتور پذیرا، تمامی خدمات و بسته های قبلی دریافتی مشترکین دائمی و اعتباری در اپراتور فرستنده (اعم از اینترنتی، پیامکی و غیره)، بجز پیامک های بانکی و خدمات دولتی، قطع می شود. همچنین مشترک از تمامی خدمات اپراتور پذیرا بهره مند خواهد شد.

۱۱ – پس از ترابرد، کلیه تعرفه های مکالمه (اعم از تماس صوتی و پیامکی) مشترک بر اساس تعرفه های اپراتور مقصد محاسبه خواهد شد.

۱۲ – درخواست ترابرد از سوی مشترکین حقوقی الزامآ باید از سوی صاحبان امضای مجاز و یا نمایندگان معرفی شده به صورت کتبی از سوی صاحبان امضا اعلام گردد.

۱۳ – در صورت درخواست ترابرد شماره توسط مشترکین حقوقی به صورت الکترونیکی، پیامکی از طریق اپراتور پذیرا به مشترک اطلاع می دهد که با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر اپراتور پذیرا نسبت به ثبت درخواست ترابرد به صورت حضوری اقدام کند.

عدم مراجعه مشترک برای ثبت درخواست به صورت حضوری به معنای انصراف از درخواست ترابرد خواهد بود.


آنچه باید در حین ترابرد دانست

۱ – مشترک پس از تکمیل فرم درخواست ترابرد و تایید شرایط اعلام شده، در انتظار دریافت پیامک تایید درخواست ترابرد می ماند، لذا با دریافت پیامک مربوطه باید نسبت به ارسال عدد ۱ حداکثر ظرف ۲۴ ساعت اقدام کند و عدم اقدام مشترک ظرف این مدت زمان به معنای انصراف وی از درخواست ترابرد شماره است.

۲ – ارسال پیامک تایید و یا عدم تایید توسط مشترک رایگان می باشد.

۳ – پس از ارسال درخواست ترابرد، ممکن است بنا به دلایلی در مراحل مختلف درخواست مشترک رد شود که این دلایل جهت رفع و اقدام مجدد، از طریق پورتال اپراتور پذیرا، دفتر خدمات مشترکین و یا مراکز تماس اپراتور به اطلاع مشترک خواهد رسید.

۴ – پس از تایید درخواست ترابرد مشترک توسط اپراتور فرستنده، اپراتور پذیرا بایستی سیم کارت جدید را پیش از غیرفعالسازی سیم کارت قدیمی توسط اپراتور فرستنده، به مشترک تحویل دهد.

۵ – پس از تاییدیه پیامک و دریافت شناسه تخصیص یافته ترابرد توسط مشترک، زمان فعال سازی حداکثر تا ۳ روز برای سیم کارت های اعتباری و حداکثر ۵ روز برای سیم کارت های دائمی به طول خواهد انجامید.

در صورتی که تا این زمان سیم کارت جدید با همان شماره قبلی فعال نشده باشد، مشترک بایستی با مرکز پشتیبانی اپراتور پذیرا تماس بگیرد.

۶ – در طی زمان فرآیند و در هر لحظه مشترک می تواند با ارائه کد رهگیری خود، از طریق پورتال اپراتور پذیرا، دفاتر خدمات مشترکین و یا مراکز تماس آن اپراتور نسبت به اطلاع از وضعیت (مرحله ای که ترابرد در آن قرار دارد) ترابرد شماره خود اقدام نماید.

۷ – امکان انصراف از درخواست ترابرد، تا پیش از اعلام آمادگی اپراتور پذیرا برای فعال سازی (Execution) در پورتال اپراتور پذیرا و با استفاده از کد رهگیری (شناسه ترابرد) وجود دارد. جهت اعلام انصراف، به پورتال اپراتور مربوطه یا دفتر خدمات آن اپراتور مراجعه نمایید.

۸ – هرگونه تماس مشترکین دائمی در دوره بررسی درخواست ترابرد، به اضافه هزینه های مربوط به خدمات دیگر (بسته های تخفیف و غیره) در صورتحساب نهایی لحاظ می شود. این صورت حساب ظرف ۱ الی ۲ ماه پس از ترابرد به مشترک ارسال می شود و مشترک ملزم به پرداخت آن است.

در غیر اینصورت سرویس های سیم کارت در اپراتور جدید برابر مصوبات کمیسیون قطع خواهد شد.

۹ – از مدت زمان حداکثر ۲ روز و ۲۰ دقیقه پایانی انجام فرآیند ترابرد، تا فعالسازی سیم کارت مشترک در شبکه اپراتور جدید، رومینگ بین الملل و تماس خارج از کشور، برای سیم کارت قبلی مشترکین دائمی مسدود خواهد شد.


آنچه باید پس از ترابرد دانست

۱ – مشترک بایستی برای تغییر مالکیت شماره ترابرد شده، به اپراتور پایه برگردد.

۲ – در صورتی که مشترک به هر دلیلی، به مدت ۶ ماه در شبکه اپراتور پذیرا غیرفعال باشد، اپراتور پایه حق سلب امتیاز مشترک و واگذاری شماره را خواهد داشت.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.