مبتلا شدن ملکه رنجبر بازیگر معروف به بیماری پارکینسون

مبتلا شدن ملکه رنجبر بازیگر معروف به بیماری پارکینسون

پارکینسون ملکه رنجبر را خانه نشین کرد

ملکه رنجبر بازیگر معروف سینما و تلویزیون متولد ۱۳۱۷ در رشت می باشد چندیست که این بازیگر معروف مبتلا به بیماری پارکینسون شده است و بدلیل لرزش شدید اندام خود خانه نشین شده و دیگر قادر به بازیگری نیست.

آن زمانی که تلویزیون مثل الان نبود و این‌همه تنوع فیلم و سریال، آن هم از نوع طنزش نداشتیم، یک شبکه سه بود و یک «زیر آسمان شهر» و کلی بازیگر طناز که استعداد خاصی در خندادن ما و شاد کردن شب‌های دورهمی‌مان داشتند. یکی از این بازیگران پیشکسوت و هنرمند، «ملکه رنجبر» یا همان «مهتاج خانم» بود که این روزها،

رنجِ بیماری امان‌اش را بریده است. رنجبرِ ۷۷ ساله، یک سالی می‌شود که از درد و ناراحتی ناشی از ابتلا به بیماری پارکینسون، خانه‌نشین شده و می‌گوید که اگر پرستارش نباشد، دیگر چندان توان راه رفتن هم ندارد. بنا به گفته خود خانم رنجبر، حال عمومی ایشان چندان خوب نیست. این پیشکسوت تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون از همه مردم خواسته تا قدر سلامتی خود را بدانند.

رنجبر، بیماری خود را این‌طور شرح می‌دهد: «بیماری پارکینسون دارم و باید از داروهای مختلفی برای پیشگیری از پیشرفت بیماری‌ام استفاده کنم که برخی از این داروها کمی بی‌حالم می‌کنند». بیماری پارکینسون معمولا در افراد بیشتر از ۶۵ سال دیده می‌شود. در این بیماری فرد به تدریج مهارت‌های حرکتی خود به خصوص مهارت دستها را در اثر لرزش زیاد اندام‌ها از دست می‌دهد.

در ابتدا معمولا لرزش در یک دست است ولی به مرور به سایر اندام‌ها و چانه و لب‌ها و … نیز می‌رسد و بیماران دچار مشکلات گوارشی و ادراری می‌شوند یعنی ممکن است بی‌اختیاری ادرار داشته باشند. (بیشتر بخوانید) گروهی از محققان با انجام آزمایشات تازه‌ای، به این نتیجه رسیدند که بعضی از داروهایی که برای درمان دیابت استفاده می‌شوند،

می‌توانند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کم‌تر کنند. این مطالعه که در PLOS Medicine به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد بیماران دیابتی‌ای که داروی ضددیابت گلیتازون مصرف کرده‌اند، نسب به کسانی که داروهای دیگر استفاده می‌کرده‌اند یا اصلا دارویی مصرف نمی‌کرده‌اند، تا یک‌سوم کم‌تر به بیماری پارکینسون مبتلا شده‌اند.

(بیشتر بخوانید) براساس یکی از مطالعات محققان دانشگاه هاروارد، رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئید می‌توانند از مردان (نه زنان!) در مقابل بیماری پارکینسون محافظت کنند. آنان در این مطالعه به بررسی ۱۳۰ هزار مرد و زن در طول یک دوره ۲۰ تا ۲۲ ساله پرداختند و به نتایج جالبی رسیدند. (بیشتر بخوانید) محققان دانشگاه بیرمنگام با انتشار گزارشی

از مطالعه اخیرشان در JAMA Neurology، نتایج تازه‌ای درباره رابطه بین فیزیوتراپی و بیماری پارکینسون ارائه کردند. براساس این گزارش، ممکن است که فیزیوتراپی برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون با درجه خفیف تا متوسط مفید نباشد و مزیتی به آن‌ها ارائه ندهد. معمولا فیزیوتراپی برای مراحل پیشرفته این بیماری استفاده می‌شود، اما این مطالعه به ارزیابی تاثیر فیزیوتراپی در مراحل اولیه می‌پردازد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.