مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا را جدی بگیرید

مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا را جدی بگیرید

مشکلات تنفسی ناشی از آلودگی هوا را جدی بگیرید : آلودگی هوا یک دغدغه جهانی است و هر ساله روی آن تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌شود تا محققان میزان آسیب رسانی آن را مورد سنجش قرار دهندبیشتر ارزیابی‌هایی که تاکنون از طرف سازمان بهداشت جهانی انجام گرفته است و طبق گزارش‌های ارائه شده سالانه هفت میلیون مرگ زود رس در سنین کودکی از  آلاینده‌های خانگی و آلاینده های صنعتی نشأت گرفته می‌شود.

این به آن معناست که از هر چهار کودک یک نفر بر اثر آلودگی هوا به کام مرگ می‌رود و این پیام یک هشدار جدی به خانواده‌ها می‌دهد و البته باید بگوییم که خطرهای آلودگی هوا فقط مختص به کشور ما نیست و ۹۳ درصد از کودکان در سراسر جهان با این آلودگی سرو کار دارند که گاهی بیش از حد مجازند. علاوه بر آلودگی هوای ناشی ازدود ماشین‌ها, از آلاینده‌های خانگی هم نقشی اساسی در این امر بازی می‌کنند که درصد آن کم هم نیست

عوارض و تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی کودکان چیست

تردد در هوای آلوده چه عواقبی برای کودکان می‌تواند داشته باشد این است که ” آلودگی هوا بیشتر روی کودکان و اطفال تأثیر مستقیم می‌گذارد و برای این که آن‌ها سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. جالب است بدانید در جدار مجاری تنفسی انسان‌ها مژک‌هایی قرار گرفته که حرکات رو به بالا دارند, این مژک ها کمک می‌کنند تا آلودگی ناشی از هوای اطراف به وسیله سرفه و ترشحاتی مانند خلط از سیستم تنفسی انسان‌ها دفع شوند اما متاسفانه این سیستم امنیتی مژک‌ها در کودکان و اطفال بسیار ناکارآمد است و به خوبی سیستم امنیتی افراد بزرگ سال کار نمی‌کندمتاسفانه سیستم دفاعی بدن کودکان هنوز عوامل خطر ساز بیرونی را به خوبی نمی‌شناسد و نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند, بنابراین عوارض و تاثیر آلودگی هوا بیشتر از حد طبیعی در این سنین خاص دیده می‌شود ”

پیشگیری و مراقبت از کودکان در هنگام آلودگی هوا

کارخانه هایی که نزدیک شهرها ساخته می‌شوند هم خود عامل آلودگی هایی هستند که به  سلامت کودکان و ساختار سلولی آن ها آسیب می زند اما این نکته را باید در نظر گرفت که کودک در محیط خانه هم صد در صد از آلودگی ها در امان نیست, در و پنجره خانه‌ها از استاندارد ویژه برخوردار نیستند  باید بگوییم که آلودگی هوا فقط خارج خانه به سراغ کودکان نمی‌آید, بلکه در خانه هم مواد آلاینده وجود دارد. از آلاینده‌هایی که در محیط خانه می‌توان از آن ها نام برد مانند سوختنی که برای اجاق‌های آشپزی مورد استفاده  قرار میگیردشوینده‌هاافشانه‌های خوشبو کنندهپاک کننده‌ها , دود سیگار و روشن بودن بخاری و نبود تهویه مناسب هوای منزل, همگی باعث ایجاد آلودگی در محیط خانه می‌شوند. علاوه بر این , بنا به تحقیقات انجام شده دود سیگار می‌تواند عاملی مهم برای ایجاد سرطان ریه باشد. البته نباید ازگردو غبار فرش و موکت‌ها که حاوی مایت های ریزنده هم گذشت.

در اتاق خواب کودک مبتلا به آسم یا سرفه های مزمن هرگز موکت یا فرش ماشینی پهن نکنیدچرا که خطر تجمع مایت ها در آن وجود دارد, مایت ها موجوداتی ریزند که در داخل موکت یا فرش لانه گزینی می‌کنند و در صورت راه رفتن روی آن‌ها در هوا پخش می‌شوند. به همین منظور کف اتاق کودک باید از سنگ یا پارکت باشد تا این آلاینده  ها روی ریه کودک ننشیند و ریه ضعیف او را درگیر نکند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *