مقاومت به لپتین یکی از دلایل چاقی

مقاومت به لپتین

چرا چاق می شویم؟ علت چاق شدن ما چیست؟ احتمالا مقاومت به لپتین

یکی از دلایل چاقی که خیلی این روزها فراگیر شده، مشکلی هست بنام لپتین و یا بهتر بگم مقاومت به لپتین. خیلی از هورمون هایی که ما را چاق یا لاغر یا فیت میکنند همراه با خوردن غذا شروع به ترشح میکنند.

از جمله انسولین و لپتین و گرلین و یا مثلا هورمونی بنام سی سی کا یا همون کوله سیستوکینین… این هورمون از دو ناحیه معده و مغز میتواند ترشح بشود … چه از طریق معده باشه چه از طریق مغز، باعث میشه ما تو ذهنمون این موضوع پیش بیاد که خیلی خوردیم بسه.

بخاطر همین به این هورمون فاکتور سیری هم میگن. دو تا هورمون دیگه هم داریم که  در این قضیه خیلی حضور پر رنگی دارن. گرلین و لپتین. این دو تا هورمون نقش باجناق ها رو دارن… یعنی جای یکیشون تو خونه مادر زن هست… به عبارتی اگر گرلین باشه لپتین نیست و اگر لپتین باشه گرلین نیست.

 

کار لپتین در بدنمون دقیقا چیه و چه عملکردی داره؟

سادست! بذارید با مثال براتون بگم. شما فرض کنید یک جاسوس هستید در کشور دیگه… شما کارتون اینه برید در قسمتی از نهاد دولتی مثل وزارت اطلاعات نفوذ کنید. وظیفه شما اینه هر روز یه آماری از اون نهاد اطلاعاتی استخراج کنید و برای کشور هدف خود بفرستید.

این دقیقا کار لپتین هست. لپتین از بافت چربی آزاد میشه و کارش اینه که میره به مغز، قسمت هیپوتالاموس و اونجا گیرنده هایی را فعال میکنه اون گیرنده ها میان عواملی که میتوانند به کاهش دریافت غذا کمک کنند، را فعال میکنند. مثلا این گیرنده ها میان اپیوملانوکورتین نورتنسین و… را زیاد میکنند.

افزایش این هورمون ها یا پپتیدها، سیری را در بدن ما القا میکنند. حالا مشکل کار کجاست؟ مشکل کار اون جاسوس زمانی اتفاق میفته که اطلاعات را تونسته استخراج کنه اما خبرهاش به دست کشور هدف نمیرسه. دقیقا همین اتفاق برای لپتین در افراد چاق میفته.

یعنی چطور؟ یعنی اینکه این لپتینی که از بافت چربی آزاد میشه ، وظیفش اینه که بره به مغز بگه غذا خوردن را متوقف کن! ذخایر چربیم پر شده و نیاز بیشتری نمیبنم که غذا دریافت کنم. اما  پیغاماش به هیپوتالاموس نمیرسه. ادمهای چاق، بافت چربی بیشتری دارن، در نتیجه باید مقدار بیشتری هم لپتین از بافت چربیشون ترشح بشه. اما چون این پیغامها نمیرسه، بدن فکر میکنه هنوز نیاز به خوردن هست.

 

یکی از اصلی ترین دلایل برای اینکه پیغام لپتین به مغز نمیرسه، وجود انسولین است. ترشح زیاد انسولین باعث میشه مسیر سیگنال دهی قطع بشه. بخاطر همین بعضی وقتا ما یک کیلو شیرینی تر می‌خوریم، اما حس میکنیم هیچی نخوردیم… یک شروع خوب حذف کربوهای ساده مثل نون لواشه تا در طول روز سیرتر باشیم.

امیدوارم این مطلب ” مقاومت به لپتین ” برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. تیم علمی روزنه آنلاین با هدف یادگیری بهتر، مبحث مقاومت به لپتین را به روش ساده و گویا و با ذکر مثال های عینی برای شما علاقه مندان توضیح داده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *