ارتباط فعالیت فکری با تغذیه

ارتباط فعالیت فکری با تغذیه

وقتی فعالیت فکری بیشتری داریم بیشتر در معرض گرسنگی قرار میگیریم. آیا این احساس گرسنگی واقعی است یا کاذب؟ نظر متخصصین در این زمینه چیست؟ تمرکز ذهنی تمایل شما را به تغذیه با خوراکی های شیرین بیشتر میکند.

وقتی مطالعه می‌کنیم -مخصوصا اگر این مطالعه یا کار فکری خوشایندمان نباشد و اجباری و صرفا به دلیل وظیفه باشد-‌ لذت مغز از آزادی‌هایی که قبلا داشت محدود می‌شود و مجبور می‌شود فعالیتی را انجام دهد که خیلی به ذایقه اش خوش نمی آید. به خاطر خلاﻋ لذتی که به وجود آمده،‌ مغز در یک اقدام از جنس سازشی؛ با ایجاد حس گرسنگی،شرایطی پدید می‌آورد تا فرد سراغ غذا و مخصوصا شیرینی برود تا با دشت کردن لذت شیرینی،‌ خلا پدید آمده ناشی از این اجبار را جبران کند. پس این حس کاذب است و چون دخترها در زمان کنکور تمایل کمتری برای ترک بست نشینی کنکور و درس خواندن دارند، این حس خلاﻋ لذت در دخترها بیشتر است. همین استرس بیشتر، در دخترها باعث تمایل بیشترشان برای خوردن شیرینی و غذای بیشتر نسبت به پسرها می‌شود.

به طور کلی برنامه غذایی در زمان مدرسه و خارج از مدرسه تفاوت چندانی ندارد فقط موضوع این است که با توجه به گذراندن دوران تعطیلات تابستان و به تبع آن مسافرت ها و برنامه های این چنینی، احتمال مصرف غذاهای فرآوری شده یا غذاهای فست فودی بیشتر بوده است. با این حال اگر فردی به عنوان یک محصل یا یک دانشجو می خواهد از حداکثر پتانسیل ذهنی و جسمی خود استفاده کند باید تمام موادمغذی شامل املاح و ویتامین ها و موادمغذی ماکرو و میکرو برای هر فردی به طور متعادل و با توجه به مقدار نیاز فرد به بدن او برسد.

دخترها در سنین بلوغ که قاعدتا مترادف است با دوران راهنمایی یا دبیرستان شان در مقاطع سال تحصیلی باید مراقب کمبود آهن، روی، ید، ویتامین D و کلسیم باشند چون کمبود این ویتامین ها و مینرال ها شایع است و چه بسا کمبود هر یک از آنها می تواند روی عملکرد فیزیولوژیک و مکانیسم ها مغز و بدن تاثیر گذار باشد، بنابراین کمبود خفیف هر یک از موارد یاد شده می تواند روی قدرت تمرکز ذهنی، توجه و نهایتا میزان یادگیری سر کلاس درس موثر باشد.

به طوری که مطالعات مختلف نشان داده اند کمبود آهن حتی اگر به طور حاشیه ای ایجاد شود یعنی حتی اگر به بروز نشانه های بالینی هم منجر نشود، می تواند به طور قابل توجهی روی تمرکز ذهنی اثر بگذارد. درباره کمبود ید هم این مساله کاملا ثابت شده است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *