تاثیر نور خورشید بر ایجاد سرطان پوست

تاثیر نور خورشید  بر ایجاد سرطان پوست

از عوامل مهم برای ابتلا به سرطان پوست می توانیم به نورخورشید اشاره کنیم. اشعه UV مهمترین آسیب را به سلولهای پوستی ما وارد میکند. تخت‌های برنزه و لامپ‌های خورشیدی نیز برای پوست ما مضر و خطرساز هستند و باعث ایجاد سرطان پوست در بدنمان خواهند شد.

سرطان پوست در حال حاضر در بعضی کشورها مثل آمریکا به یکی از سرطان‌های رایج تبدیل شده است. محققان دائما در حال بررسی علت‌های ابتلا به سرطان پوست هستند و البته شناخت خوبی دارند نسبت به شایع‌ترین علت‌های ابتلا به سرطان پوست و عوامل خطری که احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یکی از این عوامل خطر است.

در واقع، اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV)، به DNA درون سلول‌های پوستی آسیب می‌رساند. این آسیب می‌تواند DNA را تغییر بدهد، باعث رشد غیرطبیعی سلول‌ها شود و درنهایت فرد را با سرطان پوست مواجه کند. پوست انسان‌ها می‌تواند مستقیما در معرض نور خورشید قرار بگیرد و حتی برخورد نور خورشید از طریق شیشه اتومبیل، پنجره هواپیما و…هم می‌تواند برای پوست خطرناک باشد. قرار گرفتن در معرض اشعه مصنوعی UV مثل تخت‌های برنزه و لامپ‌های خورشیدی، دقیقا مثل نور مستقیم خورشید عمل می‌کند. واقعیت این است که مصنوعی بودن تابش، مضرات آن را برای پوست کمتر نمی‌کند. اشعه UV مصنوعی دقیقا مثل اشعه طبیعی آن عمل می‌کند و باعث آسیب‌های سلولی در DNA می‌شود. این آسیب، ساختار ژن‌ها را تغییر می‌دهد و باعث ابتلا به سرطان پوست می‌شود.

احتمال ابتلای افراد دارای پوست روشن و موهای بلوند یا قرمز به سرطان پوست، بیشتر از کسانی است که پوست و موهای تیره‌تری دارند. دلیلش این است که پوست روشن‌تر، ملانین کمتری تولید می‌کند. سلول‌های پوستی انسان‌ها در مواقعی که مقابل اشعه UV قرار می‌گیرند، ملانین را به‌عنوان نوعی مکانیسم دفاعی تولید می‌کنند تا بتوانند از آسیب رسیدن به سلول‌های عمیق‌تر و سرطانی شدن آن‌ها محافظت کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *