چرا جفت به رحم میچسبد؟

چرا جفت به رحم میچسبد؟

علت چسبیدن جفت به رحم چیست؟

در مطلب زیر درباره جفت چسبیده به رحم صحبت کرده است و این سوال مطرح می شود که آیا برای بارداری و زمان زایمان کردن برای مادر و جنین خطرناک است یا خیر برای جواب این سوال مطلب زیر را بخوانید.

جفت چسبیده به رحم یا در اصطلاح پزشکی، پلسنتا اکریتا، به شرایطی گفته می‌شود که جفت محکم به دیواره رحم می‌چسبد و برخلاف جفت‌های عادی، به هنگام زایمان جدا نمی‌شود. در چنین شرایطی جفت به صورت غیر عادی در داخل بافت‌های رحمی رشد می‌کند و حتی در برخی موارد خود را به عضلات خارجی رحم نیز می‌رساند

که باعث خونریزی در سه ماهه سوم بارداری و به هنگام زایمان می‌شود و جان مادر را به خطر می‌اندازد. معمولا در صورت وجود جراحت در دیواره رحم، جفت به این شکل با بافت‌های رحمی تلفیق می‌شود. متأسفانه در سال‌های اخیر به ویژه با افزایش عمل‌های سزارین، این پدیده در جهان رو به افزایش است.

این مشکل مانع تولد نوزاد سالم نمی‌شود اما می‌تواند پیچیدگی‌های بارداری را زیاد کند. زنانی که سابقه بیش از یک عمل سزارین یا عمل‌های دیگر بر روی رحم خود دارند، بیشتر در معرض بروز چنین مشکلی در بارداری‌های بعدی خود هستند. امروزه از بین هر ۵۳۳ بارداری یک مورد با چنین مشکلی روبه‌رو می‌شود

و این در حالی است که پیش از رواج عمل سزارین این آمار یک مورد از ۴۰۲۷ مورد بوده‌ است. از دیگر فاکتورهای خطر بروز چنین مشکلی، جفت سر راهی، سن بالای ۳۵ مادر و ابتلا به اندومتریوز و فیبرویید است. اگر در سه ماهه سوم بارداریتان با هرگونه خونریزی یا لکه‌بینی روبه‌رو شدید، با پزشکتان تماس بگیرید.معمولا این مشکل به وسیله سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

در صورت وجود چنین مشکلی، پزشک متخصص، زایمان به روش طبیعی را برایتان ممنوع می‌کند زیرا خون‌ریزی بیش از اندازه جان شما را به خطر می‌اندازد. سپس زمانی را که معمولا در ۳۴ هفتگی است برای عمل سزارین معین می‌کند. علاوه بر این در طی عمل سزارین باید قسمتی از رحم شما که جفت به آن چسبیده است را جدا کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.