تاثیر مصرف سدیم بر ابتلا به امراض قلبی

تاثیر مصرف سدیم بر ابتلا به امراض قلبی

اگر می خواهید از شر بیماری های قلبی در امان بمانید پیشنهاد می کنیم سدیم مصرفی خود را کاهش دهید. برخی مواد غذایی سرشار از سدیم هستند و ممکن است باعث بالارفتن فشار خونتان شوند.

کنسرو سبزیجات مانند کنسرو ذرت, نخودفرنگی یا قارچ, جزو خوراکی‌های سرشار از سدیم هستند که خیلی‌ها توجهی به سدیم موجود در آنها ندارند. بد نیست بدانید که هر فنجان ذرت کنسروی، چیزی حدود ۷۳۰ میلی‌گرم سدیم به بدن می‌رساند و این برای طرفداران سبزی‌های کنسروی که فشار خون بالایی هم دارند، اصلا خبر خوبی نخواهد بود.

از این رو، توصیه می‌شود که خودتان سبزی‌های تازه را بخرید و در خانه بخارپز کنید یا هنگام خرید سبزی‌های کنسروی، حتما برچسب آنها را نگاه کنید تا برندهایی با سدیم پایین‌تر را خریداری کنید. گوشت‌های دودی و فرآوری شده هم در کمتر از ۱۰۰ گرم‌شان، بیشتر از ۳۵۰ میلی‌گرم سدیم دارند. مصرف این گوشت‌ها،جز در موارد ضروری توصیه نمی‌شود. سوپ‌های حاضری، جزو دیگر مواد غذایی آماده و سرشار از سدیم هستند. تقریبا هر فنجان سوپ آماده، نزدیک به ۷۴۴ میلی‌گرم سدیم به بدن می‌رساند و به بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود که خودشان در خانه سوپ آماده کنند و کمتر به مصرف سوپ‌های حاضری روی بیاورند.

مقدار کمی سدیم از معده جذب می شود ولی بیشتر جذب از طریق روده کوچک به سرعت انجام می گیرد. سدیم جذب شده، به وسیله جریان خون به کلیه حمل می شود و در آنجا سدیم تصفیه شده و مجددا به مقداری که برای بدن لازم است، به خون برگردانده می شود. زمانی که نیاز به سدیم افزایش یابد، از طریق عمل بعضی از هورمونها، جذب مجدد سدیم از کلیه تحریک می گردد. و بالعکس، زمانی که سدیم مصرفی زیاد شود، ترشح این هورمونها به منظور کم کردن نگهداری سدیم کاهش می یابد. مقدار سدیم در ادرار بستگی به رژیم روزانه دارد، موقعی که مصرف زیاد است افزایش یافته و هنگامی که مصرف کم است کاهش می یابد. مقداری سدیم هم در استخوان به عنوان ذخیره برای موقع احتیاج جای می گیرد. از آنجایی که مقدار سدیمی که می تواند در حجم معینی از ادرار دفع شود محدود است، اگر مقدار سدیم در رژیم غذایی بیش از قابلیت دفع کلیه شود، مقدار آن در خون و مایعات بدن زیاد خواهد شد و سبب تحریک مرکز تشنگی در مغز می گردد و این حالت منجر به مصرف مایعات بیشتری می شود و مایعات بیشتر به کلیه اجازه دفع ادرار بیشتر و در نتیجه سدیم بیشتر را می دهد. با کاهش تشنگی مقدار سدیم خون نیز کم می شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.