نافرمانی کودک و روش مقابله با آن

نافرمانی کودک و روش مقابله با آن
نافرمانی کودک و روش مقابله با آن

آیا با نافرمانی فرزندتان مواجه شده اید و به دنبال راه حلی برای برطرف کردن این رفتار در فرزندتان هستید ،نافرمانی کودک اغلب بخاطر زورگویی و لحن بیان والدین صورت میگیرد ،اگر با مهربانی و ملایمت از فرزندتان انجام کاری را بخواهید مطمئن باشید با نافرمانی کودک مواجه نخواهید شد .

دلایل نافرمانی کودکان چیست؟ بهتر است بدانیم در صورتی که ارتباط کلامی ما با کودکمان دارای اشکالات ذیل باشد احتمال سرپیچی و نافرمانی کودک افزایش می‌یابد: زمانی که پشت سر هم و مسلسل‌وار دستور می‌دهیم: فراموش نکنیم که با هر دستور، یک فرصت برای نافرمانی در اختیار کودک قرار می‌دهیم، بهتر است فراموش نکنیم اگر کودک را با دستورات خود بمباران کنیم به این نتیجه می‌رسد که راحت‌تر است هیچکدام از پیام‌ها را نشنود.( پاشو مشقاتو بنویس، وسایلتم جمع کن، اتاقت خیلی ریخت و پاشه،

باید جمع و جور بشه، مسواکتو هنوز نزدی، لیوانتم هنوز سر جاشه، مسواک نزدی، حمامم نرفتی، زود باش بلند شو دیگه) وقتی گفتار شما واضح و کافی نیست و به یادگیری نیاز دارد: « دستاتو درست با صابون بشور». در بسیاری از مواقع اگر کودکان قادر به انجام دستورات شما نیستند و یا آن ها را صحیح انجام نمی‌دهند شاید به این دلیل باشد که دقیقا نمی‌داند چه باید بکند. وقتی دستورات ما مبهم و کلی است: زمانی که به فرزند خود می‌گوییم:« دختر خوبی باش، مودب باش، کاری نکنی آبروی من بره، مردم بهمون بخندن. پسر مامان کار بد نمی‌کنه، کار احمقانه نکنیا، بچه نشیا، اذیت نکن، داریم میریم مهمونی.

مواظب باش اونجا لج منو در نیاریا. امسال کنکور داریا دوست دارم پیش همکارام سربلندم کنی» در تمام موارد ذکر شده فقط خود شمایید که می‌دانید منظورتان چیست!!! همیشه منظور خود را خیلی ساده، واضح و روشن بیان کنید. حتی باهوش‌ترین افراد و کسانی که سال‌هاست با شما زندگی می‌کنند و فکر می‌کنید از نگاه یکدیگر همه چیز را می‌فهمید شاید منظور شما را درک نکنند. بهتر است در زمان دستور به طور واضح و مشخص به همان رفتاری که مد نظرتان است اشاره کرده و از گفتار مبهم بپرهیزید. برای مثال به جای « اینقدر لج منو در نیار و لجبازی نکن» بهتر است بگوییم :

« پسر گلم روی مبل بشین و بالا و پایین نپر» وقتی، زمان دستور دادن نامناسب است. در نظر بگیرید: فرزند شما در حیاط منزل مشغول توپ بازی یا عروسک بازی با یکی از دوستانش است و در اوج شادی و لذت و سر و صدا ناگهان شما می‌گویید: « وقت خواب بعد از ظهر است باید بخوابی بیا تو» و پیش از آن هم زمان اتمام بازی و بازگشت به خانه را تعیین نکردید. وقتی پیام شما متناقض و دو پهلوست: « بدو یواش!!!. حتی گاهی اتفاق می‌افتد که ما با کلام خود یک پیام را منتقل می‌کنیم

اما حالت‌های غیر کلامی ما پیامی متفاوتتر را به کودک انتقال می‌دهد. به عنوان نمونه: کودک شما در حضور شما حرف زشتی می‌زند و شما ضمن خنده به او می‌گویید: « حرف خیلی زشتی زدی» زمانی که ما والدین مشاهده کننده‌های خوبی نیستیم و به رفتارهای مثبت و مناسب کودک بی‌توجهی می‌کنیم: گاهی کودکانمان رفتارهای مناسب و قابل قبولی داشته ولی ما به اندازه کافی به آن توجهی نکرده آن‌ها را طبیعی و بی‌اهمیت شمرده و بدون تشویق از کنارشان می‌گذریم.

در نظربگیرید شما به عنوان یک زن هر روز نهایت سعی خود را می‌کنید و غذاهای گرم و خوشمزه و کم‌هزینه درست می‌کنید و همسرتان بعد از خوردن غذا بدون تشکر و تعریف میز شام را ترک کرده به سمت روزنامه یا تلویزیون می‌رود. فکر می‌کنید پس از مدتی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پس از مدتی که نسبت به غذا درست کردن بی انگیزه شدید تازه همسرتان متوجه می‌شود که شما در وظایف خود کوتاهی کرده و شروع به انتقاد‌های مطلق اندیشانه می‌کند: « هیچ وقت تو این خونه غذای گرم نداریم، همیشه باید غذای سرد و آماده بخوریم»


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *