عوارض جانبی مصرف شلغم زیاد

عوارض جانبی مصرف شلغم زیاد

شلغم یک منبع خوب مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، الیاف رژیمی و غیره است که تعدادی از مزایای سلامتی را فراهم می کند. با این حال، باید به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد هر چیزی بد است. در این مقاله، ما در مورد عوارض جانبی مصرف بیش از حد شلغم مطالبی را بیان می کنیم.

آنتی اکسیدان بیش از حد

خوردن شلغم به طور منظم و متوسط برای کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان معده، سرطان شکم، سرطان پستان، سرطان پوست، سرطان ریه و غیره بسیار مفید است. این مزیت عمده شلغم به علت وجود آنتی اکسیدان ها و ترکیبات آنتی اکسیدانالی است که در آن ها وجود دارد.

این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدن ما مبارزه می کنند و از این طریق از ایجاد آسیب اکسیداتیو در سلول ها جلوگیری می کنند. رادیکال های آزاد چیزی جز یون های ناپایدار نیستند که در طول فرایند اکسیداسیون در بدن ما تشکیل می شوند. همانطور که اینها یونهای ناپایداری هستند، الکترونها را از مولکولهای همسایه سرقت می کنند و به آنها آسیب می رسانند. با تثبیت رادیکال های آزاد، آنتی اکسیدان ها نه تنها سلول های ما را از آسیب های اکسیداتیو محافظت می کنند، بلکه تعدادی از مزایای دیگر نیز مانند بهبود سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد ارگان های حیاتی مانند کبد و کلیه، تقویت سیستم ایمنی و غیره را فراهم می کنند. با این حال وجود بیش از حد آنتی اکسیدان ها در سیستم ما خطر ابتلا به سرطان های مختلف را افزایش می دهند. این مضرات به این دلیل است که مقدار بیش از حد آنتی اکسیدان ها نه تنها رادیکال های آزاد، بلکه حتی سلول های سالم در اطراف آنها را نیز

هدف قرار می دهند.

نامناسب برای بیماران دیابتی

مصرف شلغم همراه با سطح بالای پروتئین به طور منظم و متوسط، برای بیماران دیابتی یا افرادی که در معرض خطر دیابت هستند مفید است. این مزیت شلغم عمدتا به دلیل بار گلیسمی پایین آن است که می تواند قند خون را کاهش دهد. شاخص گلیسمی یک مقیاس است که میزان جذب شکر را در سیستم محاسبه می کند. مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین جذب قند را در جریان خون کاهش می دهند و مانع از افزایش ناگهانی میزان قند خون می شوند و بنابراین در کنترل دیابت کمک می کنند. شاخص گلیسمی شلغم ۶۲ است که به عنوان شاخص گلیسمی متوسط ​​محسوب می شود و خوردن بیش از حد از آن می تواند وضعیت یک بیمار دیابتی را بدتر کند. زیرا که ممکن است میزان شکر جذب شده در سیستم را افزایش دهد. علاوه بر این، اگر شما بیمار مبتلا به دیابت هستید و در حال حاضر  دارو مصرف می کنید، بهتر است که از مصرف روزمره شلغم پرهیز کنید.

 افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا

فشار خون بالا یک وضعیت سلامتی عمده است که بر میلیون ها نفر از مردم در سراسر جهان تاثیر می گذارد و همچنین یکی از دلایل اصلی مشکلات مختلف قلب و عروق مانند حمله قلبی، سکته مغزی قلبی، ضربان قلب نامنظم و غیره است. آزمایشات نشان داده اند که مصرف شلغم برای کمک به درمان فشار خون بالا بسیار موثر است. این مزایا عمدتا به دلیل وجود “پتاسیم” در شلغم است. پتاسیم یک ماده معدنی حیاتی است که در حفظ سلامتی ما نقش مهمی دارد. پتاسیم باعث می شود که عروق خونی ما گشاد شده و گردش خون بهتر شود و در نتیجه فشار خون ما را تحت کنترل نگه می دارد و بنابراین خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد. پتاسیم همچنین تعدادی از مزایای دیگر مانند تقویت استخوان ها، سلامت قلبی عروقی، حفظ تعادل الکترولیتی، کمک به ساخت عضلات و غیره را فراهم می کند. اگر چه پتاسیم موجود در شلغم تعدادی از مزایا را فراهم می کند، بهتر است که آنها را در آرامش بخورید. این به این دلیل است که سطح بالایی از پتاسیم در سیستم ما می تواند فشار خون ما را به سطح خطرناکی پایین بیاورد و احتمال خطر افت فشار خون را افزایش دهد. افت فشار خون شرایطی است که فشار خون ما به سطح بسیار پایین می رسد. بعضی از علائم رایج افت فشار خون عبارتند از: خستگی، سرگیجه، تهوع، افسردگی و تاری دید. علاوه بر این، اگر شما قبلا دارو برای کنترل فشار خون بالا را مصرف کرده اید، مصرف بیش از حد شلغم ها می تواند وضعیت را بدتر کند زیرا ممکن است با دارو تداخل داشته باشد.

فیبر غذایی بیش از حد برای معده بد است

استفاده از شلغم ها به طور منظم و متوسط، به معده و به حفظ سلامت سیستم گوارش ما کمک می کند.  این مزایای شلغم ها عمدتا به دلیل وجود الیاف رژیمی در آنها است. شلغم سبز حاوی فیبرهای رژیمی بیشتر از شلغم سفید است.

الیاف رژیمی که در شلغم وجود دارد، به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند، بدین معنی که حرکت روده را بهبود می بخشد، از بین بردن زباله از سیستم ما را تضمین می کند و در نتیجه به یبوست و سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم، سندرم روده تحریک پذیر، نفخ، سوء هاضمه کمک  می کند. این الیاف غذایی نیز برای حفظ سطح کلسترول و سالم نگه داشتن سیستم قلبی عروقی ما مفید هستند. اگر چه فیبرهای رژیم غذایی برای سلامت ما مزایایی فراوانی دارند، توصیه می شود از خوردن بیش از حد چند شلغم پرهیز شود، زیرا که مصرف بیش از حد بسیاری از الیاف رژیمی موجب بروز مشکلات گوارشی مانند گاز معده، انسداد روده، اسهال و غیره می شود.

اختصاصی روزنه آنلاین – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *