فلج تاد چیست؟ از علل تا پیشگیری و درمان

فلج تاد در برخی از افراد مبتلا به صرع تجربه می شود. این بیماری اکثرا پس از تشنج زمانی اتفاق می افتند که حرکت دادن تمام یا بخشی از بدن غیر ممکن است. صرع یک ​​بیماری است که باعث ایجاد فعالیت الکتریکی در مغز می شود که می تواند برای مدت کوتاهی عملکرد آن را متوقف کند.

هیچ دلیل مشخصی برای فلج تاد وجود ندارد. با توجه به بخشی از مغز که تحت تاثیر قرار می گیرد، علائم می تواند شامل مشکلات موقت در دید و یا گفتار، و همچنین کاهش تحرک باشد.

فلج تاد چیست؟

فلج تاد همچنین پریز تاد خوانده می شود. این یک بیماری عصبی است، به این معنی که آن را به مغز و اعصاب مربوط می کند.

قسمتهای مختلف مغز یک فرد، فرآیندهای مختلفی را در بدن خود کنترل میکنند، مانند گفتار یا حرکت. اکثر افراد مبتلا به فلج تاد، صرع دارند و علائم بلافاصله پس از تشنج رخ می دهند. مغز زمان زیادی را برای از بین بردن تشنج فراهم می کند و این می تواند بر بدن تاثیر بگذارد.

فلج تاد به طور کلی بر روی یک دست، بازو یا پا تاثیر می گذارد، اما این وضعیت حتی می تواند بر تمام بدن تاثیر بگذارد. اثرات می توانند از یک ضعف در یک قسمت از بدن تا از دست رفتن کامل حرکات و احساسات بدن باشد.

این وضعیت می تواند دید و گفتار را تحت تاثیر قرار دهد. فرد مبتلا به فلج تاد ممکن است نتواند صحبت کند و یا سخنرانی کند. آنها ممکن است نتوانند ببینند، تجربه تاری دید داشته باشند.

علائم فلج تاد

تشنج صرعی مراحل مختلفی دارد:

هراس یا ترس، اگرچه همه کسانی که صرع دارند، این را تجربه نمی کنند.

تشنج که خود به عنوان فاز اکتیو شناخته می شود.

بازیابی از تشنج یا پارالیسم

فلج تاد در مرحله بهبودی اتفاق می افتد.

بعضی از مردم فورا پس از تشنج صرع به حالت عادی بر می گردند، در حالی که برای دیگران ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد تا بهبود یابد.

در طول زمان بهبودی پس از یک تشنج، فردی که مبتلا به صرع است، علائمی دارد که ممکن است شامل سردرگمی، خستگی یا سرگیجه باشد.

فلج تاد پس از تشنج کمتر تجربه معمولی است. با توجه به اینکه بخشی از مغز بهبود می یابد، قسمت های مختلف بدن تحت تأثیر قرار می گیرند.

فردی که فلج تاد را تجربه می کند قادر به حرکت بخشی یا تمام بدن خود نخواهد بود. وضعیت معمولا در یک طرف بدن اتفاق می افتد، بنابراین می توان با یک سکته مغزی اشتباه گرفته شود.

پارالیسم می تواند بین ۳۰ تا ۳۶ ساعت طول بکشد، پس از آن، احساسات و حرکت به طور کامل برمی گردد. متوسط ​​زمان برای رفع علائم فلج تاد به مدت ۱۵ ساعت است.

تفاوت فلج تاد و سکته مغزی

فلج تاد، به طور معمول تنها بر یک طرف بدن تاثیر می گذارد، باعث ضعف یا از دست دادن حس می شود و می تواند سخن گفتن را سخت کند. سکته مغزی نیز همه این علائم را دارد. در نتیجه، فلج تاد میتواند به راحتی با سکته مغزی اشتباه گرفته شود اما نیاز به درمان متفاوتی دارد.

سکته مغزی یک وضعیت پزشکی است که نیاز به مراقبت اورژانسی دارد.

سکته مغزی برای بهبودی نیاز به زمان دارد و بسیاری از مردم نیاز به توانبخشی دارند. توانبخشی آنها ممکن است به حمایت از آنها کمک کند تا بتوانند زندگی عادی خود را ادامه دهند و بتوانند صحبت کنند، چیزهایی را بگیرند یا دوباره راه بروند.

در مقابل، فلج تاد پس از مدت زمان نسبتا کوتاه، از بین میرود و معمولا اثر ماندگار ندارد. این بیماری به صرع مرتبط است و وضعیتی است که در بیشتر موارد می تواند کنترل شود.

علل و عوامل خطر فلج تاد

نمودار سه بعدی مغز

نظریه ها نشان می دهد که فلج تاد، ممکن است توسط مراکز حرکتی مغز ایجاد شود. روشن نیست که چه چیزی باعث فلج تاد می شود.

نظریه ها بیان می کنند که ممکن است به علت فرآیندهای مغزی باشد که فعالیت مغز را کند می کند. مناطقی از مغز که به طور خاص تحت تاثیر قرار می گیرند، مراکز حرکتی هستند که مسئول حرکت دادن بدن هستند.

در موارد نادر، فلج تاد ممکن است پس از یک آسیب سر اتفاق بیفتد. این می تواند به دلیل علائم آسیب مغزی اشتباه گرفته شود.

همه کسانی که صرع دارند، فلج تاد را تجربه خواهند کرد. هیچ فاکتور خطرناکی مشخص نشده است و به این معنی است که این افراد احتمال بیشتری نسبت به دیگران دارند که به فلج تاد مبتلا شوند.

از آنجا که فلج تاد به سرعت بعد از تشنج اتفاق می افتد، شدت تشنج کمتر، به این معنی است که احتمال فلج نیز کمتر می شود. فرد می تواند تعداد تشنج های خود را با کنترل بیماری صرع خود به کمک دارو و مراقبت کردن از خود، از جمله داشتن خواب کافی، کاهش دهند.

فلج تاد چیست؟ از علل تا پیشگیری و درمان

تشخیص فلج تاد

اگر کسی برای  اولین بار تشنج کند، هر چه زودتر باید به دکتر مراجعه کنند. شاید بهتر باشد از همان ابتدا به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. لازم به ذکر است که دلایل زیادی برای تشنج وجود دارد و صرع تنها علت آنها نیست.

تشخیص صرع می تواند سخت باشد، بنابراین توضیح حالت تشنج با جزئیات می تواند کمک کند.

اگر فرد دارای علائم فلج تاد است و قبلا مبتلا به صرع تشخیص داده شده باشد، آنها باید به توصیه های پزشکی عمل کنند. پزشک یا متخصص مغز و اعصاب سوالاتی در مورد اینکه چه اتفاقی بعد از تشنج می افتد  می پرسد و داروی مناسب را تجویز می کند.

درمان فلج تاد

در حال حاضر هیچ درمانی برای فلج تاد وجود ندارد. با این حال، با کنترل تشنج، فرد، می تواند تعداد دفعاتی که فلج تجربه می کنند را کاهش می دهد.

داروهایی که میزان مواد شیمیایی در مغز را تغییر می دهد، در حدود ۷۰ درصد به افرادی که در معرض تشنج قرار دارند، کمک می کند.

چشم انداز

فلج تاد، به راحتی با یک سکته مغزی اشتباه گرفته می شود، اما خیلی سریع تر به پایان می رسد و علائم پایداری ندارد. می توان آن را براحتی تشخیص داد اگر به طور مستقیم پس از تشنج رخ می دهد.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *