فواید زنجبیل برای سلامتی چیست؟

فواید زنجبیل برای سلامتی چیست؟

زنجبیل یکی از سالمترین (و خوشمزه ترین) ادویه جات بر روی این سیاره است. این ماده حاوی مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال هستند که دارای فواید زیادی برای بدن و مغز شما هستند. در اینجا ۱۱ مزیت سلامتی زنجبیل که توسط تحقیقات علمی پشتیبانی و اثبات شده اند ارائه می گردد:

۱. زنجبیل حاوی گینگرول، ماده ای با خواص دارویی قوی است

زنجبیل یک گیاه گلدار است که از چین تولید شده است. این  گیاه متعلق به خانواده زینگ براسی است، و نزدیک به زردچوبه، کاردیمون و گالانگال می باشد.ریزوم (بخش زیرزمینی ساقه) بخشی است که معمولا به عنوان ادویه استفاده می شود. این بخش اغلب به نام زنجبیل ریشه یا به سادگی زنجبیل نامیده می شود.

زنجبیل دارای تاریخچه بسیار طولانی در استفاده در انواع مختلف طب سنتی / پزشکی جایگزین است. این گیاه برای کمک به هضم، کاهش تهوع و کمک به مبارزه با آنفلوانزا و سرماخوردگی مورد استفاده قرار گرفته است. زنجبیل را می توان به صورت تازه، خشک، پودر، یا به عنوان یک روغن یا آب استفاده کرد، و گاهی اوقات به غذاهای فرآوری شده و لوازم آرایشی اضافه می شودو یک ادویه رایج در دستورالعمل های غذایی است.عطر و طعم منحصر به فرد زنجبیل به دلیل روغن های طبیعی آن است که مهمترین آنها گینگرول است. گینگرول ترکیب اصلی زیست فعال در زنجبیل است و مسئول بسیاری از خواص دارویی آن است. همچنین دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. زنجبیل ادویه ای محبوب و همچنین ماده ای با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان قوی است.

۲. زنجبیل می تواند بسیاری از انواع تهوع، بخصوص بیماری صبحگاهی را درمان کند

زنجبیل در برابر تهوع بسیار موثر است. به عنوان مثال، سابقه طولانی در استفاده از آن به عنوان یک درمان برای بیماری های دریانوردی وجود دارد، و شواهدی وجود دارد که ممکن است به عنوان دارو تجویز شود. زنجبیل همچنین ممکن است تهوع و استفراغ پس از جراحی را کاهش دهد و در بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی مفید است.

اما ممکن است در بهبود حالت تهوع مرتبط با بارداری مانند بیماری صبحگاهی موثرتر باشد. بر اساس بررسی ۱۲ مطالعه که شامل مجموع ۱۲۷۸ زن باردار، مصرف ۱.۱-۱.۵ گرم زنجبیل می تواند به طور چشمگیری علائم تهوع را کاهش دهد.  اما  بر اساس این مطالعه، مصرف زنجبیل بر روی استفراغ تأثیری ندارد.

اگر چه مصرف  زنجبیل  ایمن به نظر میرسد، اما  قبل از مصرف مقدار زیاد آن در صورت حاملگی حتما با پزشک خود صحبت کنید. بعضی معتقدند که مقدار زیاد آن می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد، اما در حال حاضر مطالعاتی برای  اثبات این موضوع وجود ندارد. ۱-۱.۵ گرم زنجبیل می تواند به جلوگیری از انواع تهوع کمک کند. این امر در مورد بیماری های دریایی، تهوع، شیمی درمانی، تهوع پس از جراحی و بیماری صبح موثر است.

۳. زنجبیل می تواند باعث کاهش درد عضلات و زخم ها شود

نشان داده شده است که زنجبیل در برابر درد عضلات ناشی از ورزش موثر است.در یک مطالعه مصرف ۲ گرم زنجبیل در روز برای ۱۱ روز به میزان قابل توجهی باعث کاهش درد عضلانی در افرادی که ورزش آرنج امجام میدادند گردید.

زنجبیل اثر فوری ندارد، اما ممکن است در کاهش روز افزون درد عضلانی موثر باشد. این اثرات به وسیله خواص ضد التهابی زنجبیل تأمین می شود.

۴. اثرات ضد التهابی زنجبیل می تواند به استئوآرتریت کمک کند

استئوآرتریت یک مشکل سلامتی رایج است. این بیماری شامل انحطاط مفصل بدن است که منجر به علائم درد و سفتی مفصلی می شود.در یک پروسه کنترل شده از ۲۴۷ نفر مبتلا به استئوآرتریت زانو، افرادی که عصاره زنجبیل مصرف کرده بودند درد کمتری داشتند و نیاز به مصرف داروهای ضد درد کمتری داشتند.  مطالعات دیگر نشان داد که ترکیبی از زنجبیل، دارچین و روغن کنجد می تواند درد و سفتی بیماران مبتلا به آرتروز را کاهش دهد.

 

زنجبیل

۵. زنجبیل می تواند به طور قابل توجهی موجب کاهش قند خون و بهبود عوامل خطر بیماری قلبی باشد

این موضوع تحقیقاتی نسبتا جدید است، اما زنجبیل ممکن است دارای خواص ضد دیابتی قوی باشد. در یک مطالعه اخیر در سال ۲۰۱۵ از ۴۱ شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع ۲، ۲ گرم پودر زنجبیل در روز، ۱۲٪ قند خون ناشتا را کاهش داد.

همچنین  به طور چشمگیری معیار HbA1c (یک معیار برای اندازه گیری قند خون در بلندمدت)، را به میزان ۱۰% در طول ۱۲ هفته کاهش داد. همچنین به  میزان ۲۸ درصد موجب  کاهش نسبت ApoB / ApoA-I و کاهش نشانگرهای لیپوپروتئین اکسید شده به میزان ۲۳ درصد بود. اینها هر دو عامل خطر عمده برای بیماری قلبی هستند. با این حال، در نظر داشته باشید که این فقط یک مطالعه  با جامعه نمونه کوچک بود. نتایج قابل توجه است، اما قبل از هر گونه توصیه  و مصرف  بهتر است آنها را در مطالعات وسیع تری بررسی نمود.

 

۶- زنجبیل می تواند به درمان سوء هاضمه مزمن کمک کند

سوء هاضمه مزمن با درد و ناراحتی مکرر در قسمت فوقانی معده مشخص می شود. اعتقاد بر این است که تخلیه همراه با تاخیر معده یک عامل عمده سوء هاضمه است. نشان داده شده است که زنجبیل میتواند تخلیه معده در افرادی که این شرایط را دارند، سرعت ببخشد. پس از خوردن سوپ، زنجبیل زمان لازم برای تخلیه معده را از ۱۶ تا ۱۲ دقیقه کاهش می دهد. در مطالعه ۲۴ فرد سالم، ۱.۲ گرم پودر زنجبیل قبل از غذا، ۵۰٪ سرعت تخلیه معده را افزایش داد.  این موضوع می تواند برای افرادی که دارای اختلالات گوارشی و ناراحتی مربوط به معده هستند مفید باشد.

 

۷. پودر زنجبیل می تواند به شدت دردهای قاعدگی را کاهش دهد

یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل برای تسکین درد، از جمله درد قاعدگی است.در یک مطالعه ۱۵۰ زن به مدت سه روز اول قاعدگی ۱ گرم پودر زنجبیل در روز دریافت کردند. زنجبیل موفق به کاهش درد قاعدگی شده بود و اثربخشی آن  مشابه مواد مسکن مفرنام اسید و ایبوپروفن تشخیص داده شد. بنابراین در هنگام شروع قاعدگی، زنجبیل برای کاهش درد قاعدگی بسیار موثر است.

۸. زنجبیل می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد

سطح بالای LDL (کلسترول بد) با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارد. غذاهایی که می خورید می تواند تاثیر مهمی روی سطح LDL داشته باشد.در یک مطالعه ۴۵ روزه از ۸۵ فرد مبتلا به کلسترول بالا، ۳ گرم پودر زنجبیل باعث کاهش قابل توجهی در بیشتر شاخص های کلسترول  شده بود.این موضوع بر مبنای یک مطالعه روی  موش های هیپوتیروئیدی پشتیبانی می شود، که در آن عصاره زنجبیل کلسترول LDL را به میزان مشابه با داروهای کاهش دهنده کلسترول آتورواستاتین  کاهش داده است. هر دو مطالعه همچنین کاهش کلسترول تام و تری گلیسیرید خون را نشان داد. بنابراین شواهد موجود در حیوانات و انسان ها نشان می دهد که زنجبیل می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL و سطح تری گلیسرید خون شود.

۹. زنجبیل حاوی ماده ای است که می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

سرطان یک بیماری بسیار جدی است که با رشد غیرقابل کنترل سلول های غیر طبیعی ایجاد میشود. عصاره زنجبیل به عنوان درمان جایگزین برای چندین نوع سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. خواص ضد سرطان مربوط به ماده به نام گینگرول است، ماده ای است که  به مقدار زیاد در زنجبیل خام وجود دارد. در مطالعه ای  ۳۰ فرد، ۲ گرم عصاره زنجبیل در روز مصرف کردند که به طور قابل توجهی موجب کاهش مولکول های سیگنال دهنده پرولاپلاسمی در روده بزرگ شده بود.

با این حال، یک مطالعه روی افراد مبتلا به سرطان کولون پیشرفته، این یافته ها را تایید نمی کند. شواهدی وجود دارد که حتی ممکن است نشان دهد که زنجبیل در برابر سرطان پانکراس، سرطان پستان و سرطان تخمدان موثر است. تحقیقات بیشتری لازم است.

۱۰. زنجبیل میتواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و از بیماری آلزایمر محافظت کند

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می تواند روند پیری را تسریع کند. اعتقاد بر این است که اینها یکی از عوامل اصلی بیماری آلزایمر و کاهش شناختی مرتبط با سن هستند. برخی از مطالعات در حیوانات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و ترکیبات زیست فعال در زنجبیل می توانند پاسخ های التهابی را که در مغز رخ می دهد مهار کنند.

همچنین شواهدی وجود دارد که زنجبیل می تواند به طور مستقیم عملکرد مغز را افزایش دهد. در مطالعه ۶۰ خانم میانسال عصاره زنجبیل بهبود زمان واکنش و حافظه کاری را بهبود بخشید. مطالعات متعدد در حیوانات نشان می دهد که زنجبیل می تواند اثرات کاهش عملکرد مغز مربوط به افزایش سن را کاهش دهد. بنابراین  زنجبیل می تواند از آسیب های مربوط به سن در عملکرد مغز محافظت کند. همچنین می تواند عملکرد مغز در زنان سالمند را بهبود بخشد.

۱۱. عنصر فعال موجود در زنجبیل می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند

گینگرول، ماده زیست فعال در زنجبیل تازه، می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.در واقع، عصاره زنجبیل می تواند رشد بسیاری از انواع مختلف باکتری را مهار کند. این  ماده در برابر باکتری های دهانی مرتبط با بیماری های التهابی در لثه ها مانند گینویویت و پریودنتیت بسیار موثر است. زنجبیل تازه نیز ممکن است بر علیه ویروس RSV، یک علت شایع عفونت تنفسی موثر باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *