فوت و فن پخت فسنجان جا افتاده

فوت و فن پخت فسنجان جا افتاده

فوت و فن پخت فسنجان جا افتاده

شاید پخت فسنجان در ظاهر بسیار آسان باشد ولی جا افتادن این خورش بسیار خوشمزه از پخت آن مشکل تر است زیرا باید ان خورش روغن بیندازد تا طعم واقعی فسنجان احساس شود.

مواد لازم برای پخت فسنجان :

یک عدد مرغ متوسط یا نیم کیلو گوشت چرخ کرده

۳۰۰ گرم مغز گردوی چرخ شده

یک فنجان پیاز رنده شده

۴قاشق سوپخوری رب انار

۲ قاشق سوپخوری شکر

به قدر کافی نمک

فوت و فن پخت فسنجان جا افتاده
مرغ را پاک کرده، چند قسمت می کنیم ( اگر گوشت چرخ کرده بود، آن رابه صورت گلوله های کوچک در می آوریم و به همان روش گوشت مرغ عمل می کنیم). با یک یا دو قاشق روغن آن را سرخ کرده و کنار می گذاریم. بعد پیاز را در روغن کمی تفت می دهیم. سپس گردو را اضافه کرده و با پیاز تفت می دهیم و می گذاریم همراه ۳ لیوان آب با حرارت ملایم، بپزد. بعد مرغ را اضافه می کنیم تا مرغ و گردو با هم بپزند. رب انار، شکر و نمک را به خورش می افزائیم، تا خورش کاملاً به روغن بیفتد( جا بیفتد). برای اینکه خورش خوش رنگ شود می توان یک قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به آن افزود.

یادآوری: در صورتی که گوشت مرغ زودتر بپزد، می توان مرغ را از خورش خارج کرد تا با شعله ملایم کاملاً بپزد و جا بیفتد( کم آب شود). در این صورت خورش خوشمزه ای خواهد شد.

در شمال ایران برای بهتر جا افتادن خورش، از شب قبل، گردو را به مدت چند ساعت با حرارت ملایم در آب می پزند و هر نیم ساعت، یک استکان آب خنک به آن اضافه می کنند. روز بعد بقیه مواد را به آن می افزایند.شما هم می توانید برای داشتن خورشتی لذیذتر این کار را انجام دهید.

نکات تغذیه ای :
– چربی گردو از نوع گیاهی و غیر اشباع است. بنابراین مصرف آن، خطر مصرف چربی های اشباع را ندارد.
– گردو یکی از مغزهای روغنی است که املاح گوناگونی مثل مس، آهن، کلسیم و فسفر دارد
– گردو منبع خوبی از بیوتین است بنابراین برای پوست و ریزش مو مفید است.

تذکر:
خوردن زیاد مغز گردو باعث سوء هاضمه می شود.افرادی که دچار آلرژی ( حساسیت)، ناراحتی کبدی و ناراحتی معده هستند، باید در خوردن گردو احتیاط کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.