آشنایی با بیماری محمدعلی بهمنی

آشنایی با بیماری محمدعلی بهمنی

 

در این بخش به سراغ محمدعلی بهمنی آمده ایم این شاعر معاصر کشورمان به دلیل بیماری پروستات در بیمارستان بستری شد در مورد این بیماری نظر متخصصان را جویا شدیم با ما در ادامه این بخش همراه باشید.

دو روز پیش بود که محمدعلی بهمنی، غزل‌سرای معاصر کشورمان با انتشار متن «مرد عمل نبودم اگر – عاقبت شدم» در صفحه شخصی اینستاگرام خود و در کنار تصویری از بستری شدن‌اش در بیمارستان، موجی از نگرانی‌ها را در بین طرفداران خود و دوستداران شعر و ادب به راه انداخت.بهمنی، مدتی بود که از بیماری پروستات رنج می‌برد و از حدود دو هفته پیش و در پی حاد شدن مشکلش به بیمارستان مراجعه کرد.

نظر متخصصان هم بر جراحی پروستات وی برای رفع بیماری‌اش بود. در حال حاضر و به گفته نزدیکان این شاعر معاصر، حال عمومی او خوب است و امروز هم از بیمارستان، مرخص شده است.«گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «شاعر شنیدنی است» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم»، از مشهورترین آثار منتشرشده بهمنی به شمار می‌روند.

بزرگی خوش‌خیم پروستات که به BPH معروف است، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مردان است که با بالا رفتن سن در مردان و پس از ۴۵ سالگی بروز می‌‌کند؛ هر چه سن بالاتر برود احتمال ابتلا به این بیماری هم بیشتر می‌‌شود به طوری که بعد از ۸۰ سالگی از هر ۱۰ مرد ۹ نفرشان به بزرگی خوش‌خیم پروستات مبتلا خواهند شد. همچنین حدود ۲۵ درصد مردان در سن ۵۵ سالگی و ۵۰ درصد آنها هم در سن ۷۵ سالگی علایم این بیماری را پیدا می‌‌کنند و بروز می‌دهند. در این بیماری اندازه پروستات بزرگ می‌‌شود اما نشانه بدخیم بودن و سرطانی شدن بافت آن وجود ندارد.

بزرگ شدن پروستات با وارد کردن فشار به مجرای ادراری که در داخل پروستات است، موجب انسداد و بسته شدن آن در کنار ایجاد اختلال در خروج ادرار می‌‌شود. همچنین پاسخ ثانویه مثانه به انسداد مجرای ادراری باعث تحریک مثانه و علایم تحریکی ادرار می‌‌شود زیرا به تدریج دیواره مثانه ضخیم می‌شود و ظرفیت مثانه هم کاهش پیدا می‌‌کند در این صورت، مشکل تکرر ادرار برای بیمار پیش خواهد آمد.هرچند هنوز علت دقیقی برای ابتلا به این بیماری عنوان نشده است اما وراثت و افزایش سن را از مهم‌ترین دلایل بروز بزرگی خوش‌خیم پروستات می‌دانند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *