احساسات کودکان پیش دبستانی

احساسات کودکان پیش دبستانی

کودکان دبستانی نیاز به توجه و محبت والدین دارند آنها در مرحله حساسی از رشد عاطفی قرار دارند عشق ورزیدن به دوستان واطرافیان و تفکیک رفتارهای خوب از بد از اهمیت زیادی برای خردسالان برخوردار است به راهنمایی های مشاورین در این زمینه دقت کنید.

بخش مهمی از رشد عاطفی در کودکان دبستانی، به تلاش آنان برای اثبات صلاحیت و شایستگی خودشان مربوط می‌شود. آنان در این سنین می‌خواهند خودکفا و مستقل باشند، پس تمام تلاش خودشان را به‌کار می‌گیرند تا نظر مثبت والدین، معلم‌ها و دوستان‌شان را جلب کنند. بنابراین، برخی رفتارها در کودکان دبستانی اصلا عجیب نیست و والدین نباید نسبت به این رفتارها،موضع‌گیری داشته باشند. برای مثال، ممکن است که کودکان بخواهند لباس خودشان را به‌تنهایی انتخاب کنند یا کارهای شخصی خودشان را به‌تنهایی انجام دهند. حتی ممکن است که نمرات بهتری در مدرسه کسب کنند یا به موفقیت‌های بیشتری در ورزش‌های مختلف برسند و از همین طریق، ارزش‌های خودشان و صلاحیت‌شان برای مستقل بودن را در معرض نمایش بگذارند.

یکی از ویژگی‌های کودکان دبستانی، این است که سعی می‌کنند حد و مرزهای مختلف را به چالش بکشند. درواقع، ممکن است که کودک دروغ بگوید، تقلب کند یا چیزی را سرقت کند. والدین در این شرایط نباید احساس خطر کنند، بلکه باید بدانند این اقدامات در دوران کودکی واقعا طبیعی است و طوری با کودک رفتار کنند که باعث خجالت‌زدگی او پیش دوستانش نشود. حفظ نظم و انضباط در حد مطلوب و بخشیدن کودک در مواقع لازم،‌ از اهمیت خاصی در رشد عاطفی کودک برخوردار است. این کار به کودک نشان می‌دهد که رفتارهای اشتباهش توسط والدین پذیرفته نمی‌شود، اما والدین هنوز هم به او عشق می‌ورزند و برای او ارزش قائل هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.