درمان خانگی و طبیعی برای از بین بردن آکنه باسن

درمان خانگی و طبیعی برای از بین بردن آکنه باسن

جوشهای روی صورت به اندازه کافی آزاردهنده هستند اما بثورات جوش بر روی باسن خیلی ناخوشایند میباشند. با این حال ممکن است تعجب کنید از اینکه آکنه مو یا باسن یک مشکل غیر معمولی نیست و راهکارهایی برای پایان دادن به این مشکل وجود دارد. علت این آکنه های موضعی مشخص نیست اما میتواند منجر به فولیکولیت یا التهاب فولیکولهای مو شود.

این عفونت توسط باکتری به اسم استافیلوکوک اورئوس ایجاد می شود و با عواملی مانند عرق و اصطکاک تشدید میشود. پاک کننده های ضد باکتریایی، پمادها، و حتی آنتی بیوتیکهای خوراکی بطور معمول برای بهبود آنها استفاده میشود. اما درمانهای طبیعی با اثر ضد باکتری میتواند در مقابله با این آکنه ها نیز موثر باشد. در اینجا برخی از نکات آسان برای پاک کردن آکنه باسن را معرفی میکنیم:

۱-پوشیدن لباسهای تمییز پنبه ای:

پوشیدن لباسهای تنگ به ویزه لباس زیر، پارچه های مصنوعی، عرق و اصطکاک ایجاد کرده و پوست را تحریک میکنن و باعث رشد باکتریها میشوند. پوشیدن لباسی از جنس پنبه باعث میشود پوست نفس بکشد.

۲-استفاده ار کمپرس آب گرم:

باکتری استافیلوکوک اورئوس التهاب و سوزش ایجاد میکند. به این منظور میتوانید با یک دستمال گرم و مرطوب در حدود ۳۰-۲۰ دقیقه  ترشحات آکنه را خارج کنید. این کار را در طول روز  ۴-۳ مرتبه انجام دهید.

۳-منطقه بروز آکنه را تمییز نگه دارید:

مهم است که از نظر بهداشتی اصولی را رعایت کنیم و به همین دلیل منطقه آکنه را باید تمییز و خشک نگه داریم تا بدتر نشود. اگر بعد از ورزش یا آفتاب گرفتن، لباسهای خود را تعویض کنید و دوش بگیرید و از یک صابون ضد باکتریایی استفاده کنید، میتوانید از بروز عفونت و ایجاد باکتری جلوگیری کنید.

۴-شستشو با برگ گیاه تولسی:

گیاه تولسی یا ریحان مقدس، خواص دارویی دارد که توانایی ضد میکروبی دارد و میتواند رشد استافیلوکوک اورئوس را مهار کند. برگهای این گیاه را در آب خیس کنید و عصاره اش را بگیرید. این عصاره را به باسن خود زده و خشک کنید. این عمل را ۳-۲ مرتبه در روز انجام دهید تا از شر آکنه خلاص شوید.

چرا نباید زردچوبه در مقادیر زیاد مصرف شود

۵- استفاده از خمیر زرد چوبه:

یکی دیگر از گیاهانی که دارای خواص ضد عفونی کننده است، زردچوبه میباشد که بعلت کورکومین موجود در آن، میتواند استافیلوکوک اورئوس را مهار کند. زرد چوبه همچنین میتواند باکتری پروپیونی  را که باعث بروز آکنه میشود را نیز مهار کند. به این منظور پودر زرد چوبه را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود و آن را بر روی آکنه ها بگذارید. و پس از خشک شدن، آن را بشویید. به یاد داشته باشید که زرد چوبه لباس و پوست شما را به رنگ زرد روشن درمیاورد بنابراین بهترین زمان استفاده از این خمیر، قبل از حمام می باشد.

۶- استفاده از روغن درخت چای:

این روغن به صورت سنتی برای درمان عفونتهای پوستی استفاده میشود و در برابر انواع میکروبها مانن استافیلوکوک اورئوس و پروپیونی موثر است. ترکیباتی شامل  terpinen-4-oi  و a-terpine موجود در روغن، خواص ضد میکروبی دارند.

روغن درخت چای را با کمی آب یا ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و استفاده کنید تا از بروز حساسیت پوستی جلوگیری کند.

۷-استفاده از آب لیمو:

آب لیمو در مقابله با آکنه بی نظیر عمل میکند و همیشه در دسترس میباشد. مطالعات نشان میدهد که آب لیمو در درمان آکنه ای که توسط استافیلوکوک اورئوس ایجاد میشود، موثر است. عصاره لیمو را گرفته و با پنبه بر روی آکنه ها بزنید.

۸-استفاده از خمیر سیر:

یکی دیگر از داروهای بسیار قوی برای مقابله با آکنه، سیر است.مطالعات انجام شده نشان میدهد که ترکیباتی مانند دیا لیل سولفید و دیالیل دی سولفید موجود در سیر، در برابر باکتری استافیلوکوک اورئوس موثر است . به این منظور خمیر سیر را بر روی جوش بگذارید تا عفونت را پاک کرده و التهاب را کاهش دهد.

۹-استفاده از روغن اکالیپتوس رقیق:

این روغن یکی دیگر از داروهای ضد باکتریایی است که بعلت داشتن سینوئل ۸/۱ ، میتواند باکتری استافیلوکوک اورئوس را تحت کنترل درآورد. روغن اکالیپتوس همچنین میتواند به کاهش غدد چربی توسط پوست، کمک کند چون پوست چرب باعث بروز آکنه میشود.

روغن اکالیپتوس خالص بسیار قوی است بنابراین بهتر است با روغن زیتون ترکیب و رقیق شود و حتما قبل از اینکه بر روی آکنه ها بزنید، ابتدا مقداری تست کنید تا حساسیت نداشته باشید.

این داروهای طبیعی به مرور زمان عملکرد خود را نشان میدهند اما اگر ۳-۲ روز طول کشید و اثری از بهبود نمایان نشد، میتوانید به پزشک مراجعه کرده تا مراقبتهای پزشکی را انجام دهد.

اختصاصی روزنه آنلاین؛ هرگونه کپی برداری با لینک دهی مستقیم مجاز است


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *