استفاده های درمانی گیاه بهار نارنج

استفاده های درمانی گیاه بهار نارنج

عرق بهارنارنج بسییار خوشبو و معطر است از گل های درخت نارنج استفاده های درمانی زیادی می شود. متخصصین طب سنتی از این گیاه برای کاهش وزن و اشتها، رفع یبوست، رفع بدخوابی، رفع مشکلات عصبی و از بین بردن نفخ استفاده می کنند.

نارنج درختی است به ارتفاع تا ۵ متر و شاخه‌هایی با خارهای پراکنده.

۲- میوه، نوعی سته (میوه گوشتی) به قطر تا ۱۰ سانتی‌متر با پوست ضخیم و نارنجی‌رنگ است. پوست میوه، تلخ‌مزه ولی آب درون آن ترش است. قمت مورد استفاده نارنج، گل، پوست میوه و آب آن می‌باشد که همگی دارای خواص دارویی هستند.

۳- گل‌های نارنج به نام بهارنارنج در ایران مشهور است که قسمت مهم مورد استفاده آن می‌باشد.

۴- در طب عوام، جهت رفع مشکلات عصبی، به عنوان مسکن و رفع بدخوابی مصرف می‌شود.همچنین از اسانس گل‌ها، به میزان زیادی در تهیه عطر و ادکلن استفاده می‌شود.

۵- برای تهیه چای، ۲ گرم از گل خشک گیاه را با یک لیوان آب جوشانده و سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. پس از این مدت آن را صاف کرده و میل کنید. یک یا دو استکان از این دم کرده را هنگام خواب مصرف نمایید.

۶- در بعضی منابع ادعا شده که عصاره نارنج و پوست آن جهت کاهش وزن مفید است و به عنوان کاهش دهنده اشتها کاربرد دارد

۷- در بعضی از منابع اشاره شده که نارنج باعث تنگ کردن عروق و افزایش فشار خون و تند شدن ضربان قلب می‌شود.

۸- در طب چین از هر دو نوع میوه نارس و رسیده نارنج به عنوان کمک کننده به هضم غذا، رفع یبوست و خلط آور استفاده می‌کنند. همچنین معتقدند که دارای اثر آرامبخش و مقوی اعصاب است. گذشته از آن، برای رفع بی‌خوابی و هنگام ایجاد شوک از نارنج استفاده می‌کنند.

۹- اسانس گل‌های بهارنارنج که به نام «نرولی‌اویل» در جهان معروف است،دارای اثر ضدافسردگی و آرامبخش است. همچنین برای نرم کردن پوست‌های خشک و جلوگیری از شکنندگی مویرگ‌ها استفاده می‌شود. برای این کار می‌توان یک یا دو قطره از آن را با کرم‌ها مخلوط و برای نرمی پوست استفاده کرد.

۱۰- عرق بهارنارنج در صورتی که دارای غلظت مناسب و از آلودگی‌های میکروبی و قارچی عاری باشد، برای رفع بدخوابی، تسکین شوک‌ها و از بین بردن نفخ سودمند است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *