با پرهیز از مصرف قند و شکر و نمک از سلامتی خود مراقبت کنید

با پرهیز از مصرف قند و شکر و نمک از سلامتی خود مراقبت کنید

اعتیاد به هروئین تاثیرات منفی زیادی بر سلامتی ما خواهد گذاشت. اگر نگران سلامتی تان هستید بهتر است از مصرف خوردنی ها و نوشیدنی هایی که قند و شکر یا نمک فراوانی دارند پرهیز کنید، با توجه به کیفیت خورد و خوراک خود می توانید سلامتی تان را تضمین کنید.

آیا تا به حال نام «مثلث سم سفید» به گوش‌تان خورده است؟ آیا می‌دانید که نمک و شکر در کنار ماده مخدر هروئین، ۳ ضلع این مثلث را تشکیل می‌دهند؟ آیا می‌دانید که براساس آمارهای رسمی، مضرات مصرف نمک و شکر در بسیاری از موارد، بیشتر از استعمال هروئین است؟ خیلی از ما با شنیدن نام انواع مواد مخدر و محرک، وحشت‌زده و نگران می‌شویم که نکند روزی همسرمان، فرزندمان یا یکی از اطرافیانمان به سمت این مواد کشیده شونداما تقریبا هیچ کدام از ما، دغدغه‌ای برای مصرف بیشتر و بیشتر نمک و شکر نداریم. این روزها نمک و شکر، جزو اعضای جدانشدنی سفره‌های ما ایرانی‌ها شده‌اند و شاید همین مساله، بهانه‌ای خوبی شده تا شهرداری تهران به فکر راه انداختن کمپین «شهروند سالم» بیفتد .

خیلی از ما گمان می‌کنیم که مصرف قند و شکر صنعتی، تنها محدود به خوردن مستقیم این خوراکی‌های شیرین و خوش‌طعم می‌شود اما حقیقت اینجاست که بیشتر مواد غذایی صنعتی،از انواع کیک و بیسکویت و شکلات گرفته تا رب و سس و نوشابه‌، حجم کم و زیادی از شکر را در خود جای داده‌اند. متخصصان تغذیه بر این باورند که بدن ما در طول روز نیاز به هیچ حجمی از شکر ندارد و با این حال، ما ایرانی‌ها ۳-۲ برابر بقیه مردم جهان، قند و شکر می خوریم. دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در این باره می‌گوید:«اگر ما از اول تا آخر عمرمان هم لب به قند و شکر نزنیم، هیچ اتفاقی برایمان نمی‌افتد و ما می‌توانیم قند مورد نیاز بدن خود را با قندهای طبیعی مانند خرما، عسل، توت، انجیر و… به‌جای قند و شکر سفید و صنعتی، تامین کنیم». عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید می‌کند که مصرف قند و شکر، تنها به معنای افزایش دریافت کالری روزانه و ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی ناشی از آن است.

این اضافه‌وزن هم که عاقبتی جز ابتلا به بیماری‌های قلبی یا متابولیک مانند دیابت و فشار خون را در پی نخواهد داشت. البته حواس‌تان باشد که شیرین‌کننده‌های طبیعی هم می‌توانند باعث ابتلا به افزایش وزن بشوند و مصرف آنها هم باید در حد متعادل و معقول باشد. ما می‌توانیم برای کاهش مصرف شکر، راه‌های زیر را به کار ببندیم: شیرین کردن چای صبحانه با عسل. مصرف چای روزانه با کشمش، توت، خرما یا انجیر (یکی دو عدد).

حذف قند و شکر از میز غذا. مصرف آبمیوه‌های خانگی و طبیعی به‌جای نوشابه‌های گازدار. مصرف دوغ کم‌نمک و آب به‌جای نوشابه. مصرف شیرها و ماست‌های ساده به‌جای انواع طعم‌دار آنها. محدود کردن استفاده از کنسروها، رب‌ها و سس‌های صنعتی. محدود کردن مصرف انواع کیک، بیسکویت، کلوچه و نان‌های شیرین صنعتی و جایگزین کردن محصولات خانگی با آنها. خشک کردن میوه‌های شیرین و مصرف آنها به‌جای کیک و کلوچه به‌عنوان میان‌وعده.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *