بیماری لوپوس و راه های پیشگیری از تشدید علائم آن

بیماری لوپوس و راه های پیشگیری از تشدید علائم آن

بنیاد لوپوس آمریکا گزارش می دهد که حدود ۱.۵ میلیون نفر در ایالات متحده دارای بیماری لوپوس هستند و هر ساله حدود ۱۶ هزار مورد جدید بوجود می آید.

چهار نوع مختلف لوپوس وجود دارد: نوزاد، پوستی، داروئی و سیستمیک، که سیستمیک از همه شایع تر بوده و ۷۰ درصد از موارد لوپوس را تشکیل می دهد.

تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مبتلا به لوپوس ممکن است به علت عوارض لوپوس دچار مرگ زودرس شوند. با این حال، اکثر مردم می توانند به دلیل پیشرفت های تشخیص و درمان بیماری که در دسترس هست، به “عمر طبیعی” خود ادامه دهند.

مقابله با لوپوس می تواند به دلیل تعداد مناطق بدن که تحت تاثیر بیماری قرار می گیرند، چالش برانگیز باشد. افراد مبتلا به لوپوس اغلب از درد، تغییر سبک زندگی و مشکلات عاطفی که به عنوان عناصر سخت تر زندگی با لوپوس می باشند، می گویند.

اقدامات هوشمندانه برای زندگی با لوپوس

بیماری لوپوس و راه های پیشگیری از تشدید علائم آن

۱. ورزش منظم دریافت کنید

سه دلیل عمده برای اینکه شما باید یک برنامه تمرینی را شروع کنید، وجود دارد و زمانی که به لوپوس مبتلا هستید، باید با آن کنار بیایید.

الف) ورزش شما را در حال حرکت و جنب و جوش نگه داشته و مانعی برای ناتوانی و از دست دادن استقلال می باشد.

ب) ورزش، خستگی را کاهش می دهد.

ج) تمرین با تولید مواد شیمیایی به نام اندورفین، خلق و خوی شما را افزایش می دهد. اندورفین با گیرنده های مغز ارتباط برقرار می کنند که حساسیت به درد را کاهش می دهند و همچنین میزان افسردگی را پایین می آورد.

قبل از شروع یک برنامه ورزشی، همیشه با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. آنها می توانند قدرت، تعادل و انعطاف پذیری شما را ارزیابی کنند و یک برنامه تمرینی را برای رفع نیازهای شما طراحی کنند.

یک برنامه ورزشی متعادل باید ماهیچه های فوقانی و پایین و عضلات اصلی بدن تان را به کار ببندد و شامل چهار تا هشت تمرین مختلف باشد که ماهیچه ها را درگیر کنند.

فعالیت بدنی کم اثر برای افراد مبتلا به لوپوس مفید است. سعی کنید راه رفتن، دوچرخه سواری و شنا را برای کاهش سختی ماهیچه ها، افزایش قدرت عضلانی، از بین بردن استرس، ترویج خواب و جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری کنید. ورزش نیز از قلب و سیستم قلب و عروق شما محافظت می کند.

۲. حفظ رژیم سالم

در حالی که هیچ رژیم خاصی برای لوپوس وجود ندارد، مهم است که سعی کنید یک رژیم متعادل و متنوع را دنبال کنید که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و دانه های جامد و مقدار متوسط ​​گوشت، مرغ و ماهی است.

√ خوردن غذاهای غنی از امگا ۳

مصرف بالای اسید های چرب امگا -۳ با کیفیت خواب بالاتر و کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به لوپوس ارتباط دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی های چرب، آجیل و دانه ها یافت می شود و اثر ضد التهابی روی بدن دارند. 

√ مصرف مکمل ویتامین D را مصرف کنید

ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان و سلامت سیستم ایمنی دارد. ویتامین D را می توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV)، خوردن غذاهای غنی از ویتامین D یا مکمل دریافت کرد.

یک مطالعه نشان داد که سطح پایین ویتامین D در لوپوس با افزایش خطر ابتلا به بیماری کلیوی در ارتباط است.

اگر چه افراد مبتلا به لوپوس باید میزان آفتاب را محدود کنند، مکمل ویتامین D یک راه مطمئن و موثر برای اطمینان از دریافت دوز توصیه شده است.

√ اجتناب از یونجه

توصیه می شود افراد مبتلا به لوپوس برای کاهش علائم بیماری، جوانه یونجه مصرف نکنند. قرص یونجه با لوپوس ارتباط دارد که ممکن است باعث خستگی، درد عضلانی، تغییر عملکرد سیستم ایمنی و مسائل کلیوی شود.

جوانه یونجه حاوی اسید آمینه، به نام L-canavanine است که سیستم ایمنی بدن را در کسانی که لوپوس دارند، تحریک می کند و التهاب را افزایش می دهد.

√ دوری از مشروبات الکلی

نوشیدن مشروبات الکلی، می تواند اثربخشی برخی داروها را کاهش دهد. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن، سلکوکسیب و ناپروکسن به عنوان مثال با زخم و خونریزی همراه هستند. خطر ابتلا به زخم و یا تجربه خونریزی داخلی با استفاده از الکل به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. الکل نوشیدن همچنین اثر ضد انعقادی مانند وارفارین و متوترکسات را که یک دارو شیمی درمانی است، کاهش می دهد.

√ مصرف چربی و نمک را کاهش دهید

ممکن است کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب تجویز شوند. کورتیکواستروئیدها شبیه سازی هورمون هایی است که توسط غده آدرنال آزاد می شوند – به ویژه کورتیزول، که به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به سرعت درد، حساسیت، تورم و گرمی مرتبط با التهاب را کاهش می دهد.

عوارض جانبی مصرف کورتیکواستروئید شامل افزایش فشار خون، کلسترول و میزان چربی است. مصرف بیش از حد چربی و نمک همچنین می تواند به این شرایط کمک کند، بنابراین توصیه می شود که آنها را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

√ مراقبت از وزن نرمال

چاقی معمولا با لوپوس بیشتر بروز می کند. تحقیقات اخیر کشف کرده است که چاقی با علائم افسردگی و “کاهش فعالیت بیماری در زنان مبتلا به لوپوس” مرتبط است.

سعی کنید یک شاخص توده بدنی سالم (BMI) را با یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم برای جلوگیری از افسردگی لوپوس حفظ کنید.

۳. محدود کردن قرا گرفتن در معرض  نور خورشید

حساسیت به نور در افراد مبتلا به لوپوس رایج است و آفتاب بیش از حد، باعث ایجاد عوارض جانبی لوپوس می شود. حساسیت به اشعه UV می تواند سبب خارش، خستگی، درد مفاصل، تب و سایر علائم در افراد مبتلا به لوپوس پوستی و سیستمیک شود.

حفاظت از زخم لوپوس ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب:

استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالا

محافظت از لب های خود را با محافظ لب که حداقل SPF 15 داشته باشد

پوشیدن لباس آستین بلند و پوشیده برای کم کردن عوارض نور خورشید

گذاشتن یک کلاه آفتابی لبه دار

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر

قرار گرفتن کمتر در موقعیت هایی با ارتفاعات بالاتر

استفاده از محافظ UV برای پوشش پنجره های خانه و ماشین

۴. کاهش استرس

√ سعی کنید از استرس و اضطراب جلوگیری کنید.

استرس اثر قابل توجهی بر سیستم ایمنی بدن دارد. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس متوجه می شوند که در هنگام استرس علائم شان بدتر می شود.

موقعیت های استرس زا گاهی اجتناب ناپذیر هستند، اما یادگیری چگونگی کنترل آن، می تواند به شما کمک کند تا تنش را کاهش دهید.

√ استرس را با مدیتیشن ذهنیت تسکین دهید.

مدیتیشن ذهن به شما کمک می کنید که تمرکز خود را افزایش دهید و جهان را همانطور که هست قبول کنید. مدیتیشن ذهن آگاهی نه تنها باعث ایجاد آرامش می شود، بلکه ممکن است شدت درد را نیز کاهش دهد.

√ تنفس عمیق بکشید

دم را از طریق بینی خود انجام دهید و با فشار از طریق دهان خارج کنید. این کار را برای  ۵ دقیقه تکرار کنید.

√ بخندید

 پیدا کردن چیزی برای خندیدن مثل تماشای نمایش مورد علاقه خود و یا صحبت کردن با یک دوست که موجب خنده شما می شود، کمک می کند تا اندورفین ها را آزاد کرده و حالت روحی را بهبود ببخشند.

√ تحرک داشته باشید

 شما مجبور نیستید به فعالیت های خیلی شدید بپردازید. فعالیت های سبک مانند یوگا، تای چی، و پلاتس می تواند تنش را کاهش داده و قدرت عضلانی شما را بهبود بخشد.

۵. به اندازه کافی استراحت کنید

خواب کم و نا کافی می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. برای افراد مبتلا به لوپوس، التهاب اضافی می تواند علائم درد، خلق و خوی افسرده، خستگی و ناتوانی در تمرکز را افزایش دهد. خستگی حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا به لوپوس را تحت تاثیر قرار می دهد.

داشتن بیماری مزمن مانند لوپوس گاهی اوقات باعث می شود که شما احساس ناتوانی کنید. اما با در نظر گرفتن تکنیک هایی که می توانند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشند، می توانید بیماری خود را کنترل و زندگی مثبت و سازنده ای را با وجود بیماری لوپوس به دست آورد.

ترجمه: فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *