تاثیر عفونت لثه بر سرطان مری

تاثیر عفونت لثه  بر سرطان مری

عفونت لثه نه تنها برای سلامت دهان و دندان مضر است بلکه می تواند زمینه ساز ابتلای بیمار به سرطان مری باشد. پژوهشگران دانشگاه لوئیزویل و لئویانگ باکتری پورفیروموناس ژنژیوالیس را عامل ابتلای بیماران به این سرطان خطرناک میدانند.

یکی از جدیدترین مطالعات محققان برای اولین بار نشان می‌دهد که پورفیروموناس ژنژیوالیس (باکتری نفهته در بیماری لثه) می‌تواند عامل خطری برای ابتلا به سرطان مری باشد. گزارشی از این مطالعه که با همکاری محققان دانشگاه لوئیزویل و لئویانگ انجام شده، در مجله Infectious Agents and Cancer منتشر شده است.

محققان در این مطالعه به بررسی ۱۰۰ بیمار مبتلا به کارسینوم سلول-سنگفرشی مری (ESCC) پرداختند و ۳۰ فرد غیربیمار را هم به‌عنوان گروه کنترل در این مطالعه بررسی کردند. در این بررسی، سه نوع از بافت‌های مری مورد آزمایش قرار گرفت: بافت سرطانی، بافت غیرسرطانی مجاور به بافت سرطانی، و بافت طبیعی در گروه کنترل. نتایج نهایی نشان داد که باکتری پورفیروموناس ژنژیوالیس در ۶۱ درصد از نمونه‌های گرفته‌شده از بافت‌های سرطانی وجود دارد و این میزان در بافت‌های غیرسرطانی مجاور به بافت سرطانی به ۱۲ درصد می‌رسد. به‌علاوه این‌که این باکتری در بافت‌های طبیعی و سالم اصلا یافت نشد. محققان معتقدند که نتایج کسب‌شده، اولین شواهد را ارائه می‌کنند مبنی بر این‌که عفونت می‌تواند عامل خطر جدیدی برای سرطان مری باشد و می‌تواند به‌عنوان نشانگری برای این نوع سرطان در نظر گرفته شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *