خطر سرطان معده با دیابت نوع 1

خطر سرطان معده با دیابت نوع 1

 

بیماری دیابت نوع ۱ در صورتی که مدیریت و کنترل نشود باعث بروز مشکلات زیادی در بدن بیماران خواهد شد  از جمله می توانیم به عارضه های خطرناکی مانند سرطان معده اشاره کنیم. خانم هایی که به دیابت نوع ۱ دچارند باید بیشتر مراقب ایجاد سرطان معده در بدنشان باشند.

یکی از جدیدترین مطالعات منتشرشده در مجله Diabetologia نشان می‌دهد که ابتلا به بیماری دیابت نوع ۱ می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها را افزایش دهد و از طرف دیگر، خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌های دیگر را کم کند. براساس جزئیاتی که محققان اعلام کرده‌اند، خطر ابتلا به سرطان‌های معده، کبد، پانکراس، آندومتر، تخمدان و کلیه بیشتر می‌شود و خطر ابتلا به سرطان‌های پستان و پروستات کاهش پیدا می‌کند.

البته محققان معتقدند که قسمت مثبت نتایج در این است که به نظر نمی‌رسد درمان با انسولین باعث افزایش ابتلا به برخی از سرطان‌ها شود و درباره این روش درمانی جای نگرانی وجود ندارد. به نظر محققان، نتایج این مطالعه فقط ارتباطی را بین دیابت نوع ۱ و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها نشان می‌دهد و معنایش این نیست که دیابت نوع ۱ مستقیما باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. محققان در این مطالعه متوجه شدند که بیماری دیابت نوع ۱ با افزایش خطر ۲۳ درصدی ابتلا به سرطان معده در بین مردان مرتبط است و این میزان در بین زنان به ۷۸ درصد می‌رسد. با این‌حال مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان پستان در میان زنانی که مبتلا به بیماری دیابت نوع ۱ هستند، ۱۰ درصد کمتر از دیگران است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.