زیاده روی در مصرف مکمل‌ تستوسترون

زیاده روی در مصرف مکمل‌ تستوسترون

هرگز به صورت خودسرانه به مصرف مکمل‌های تستوسترون روی نیاورید بهتر است با تشخیص و تایید پزشک اقدام به استفاده از این هورمون کنید، این محصولات دارویی برای مبتلایان به کمبود تستوسترون تجویز می شود. سوء مصرف تستوسترون عوارض جانبی فراوانی برای مصرف کنندگان دربرخواهدداشت.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در جدیدترین اطلاعیه‌ خود، نسبت به خطرات مصرف مکمل‌های تستوسترون و استروئیدهای آنابولیک آندروژنی (AAS) هشدار داد. براساس نظر FDA، این محصولات می‌توانند باعث بروز حمله‌های قلبی، ‌تغییرات شخصیتی و ناباروری شوند، و به‌راحتی مورد سوء مصرف قرار بگیرند. FDA اعلام کرده است که به‌زودی در مطالب حک‌شده (labeling) روی تمام محصولات تجویزی تستوسترون تجدید نظر خواهد کرد. این محصولات پیش از این برای درمان مردانی که به‌علت‌های پزشکی مشخص دچار کمبود تستوسترون می‌شوند، مورد تایید قرار گرفته بودند.

استروئیدهای آنابولیک هم نوعی از ترکیبات مصنوعی تستوسترون هستند که تجویزشان از نظر قانونی برای درمان مشکلات و بیماری‌های خاص منعی ندارد، مثل تاخیر در بلوغ و بیماری‌هایی که باعث از دست رفتن عضلات (سرطان یا ایدز) می‌شوند. در اعلامیه FDA آمده است: «مکمل‌های تستوسترون تجویزی و استروئیدهای آنابولیک آندروژنی (AAS) توسط بزرگ‌سالان و نوجوانان، از جمله ورزش‌کاران و بدن‌سازان، مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند.

سوء مصرف تستوسترون که به‌صورت مصرف دوز بالا و غیراستانداردی از این ماده در کنار تزریق ASS انجام می‌گیرد، با خطرات جدی‌ای برای مغز، قلب، کبد، سلامت روانی و سیستم غدد درون‌ریز همراه است. عوارض جانبی این سوء مصرف عبارت‌اند از حمله قلبی، نارسایی قلبی،‌ سکته مغزی، افسردگی، پرخاشگری، مسمومیت کبدی و ناباروری مردان. افرادی که از دوز بالای تستوسترون استفاده می‌کنند نیز با علائمی مثل افسردگی، خستگی، ‌تحریک‌پذیری عصبی، کاهش میل جنسی، بی‌اشتهایی و بی‌خوابی مواجه می‌شوند».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *