سالروز تاسیس سازمان بهداشت جهانی

سالروز تاسیس سازمان بهداشت جهانی

دیابت در صورتی که کنترل نشود می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مبتلایان در برداشته باشد شعار جهانی روز سلامت امسال غلبه بر این بیماری اختصاص داده شد به همین منظور توصیه های زیادی توسط این سازمان به افراد مبتلا به دیابت ارائه شد که در ادامه در اختیارتان قرار خواهیم داد.

مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی، درحالی کیک متفاوت و جالب توجه تولد ۶۸ سالگی سازمان بهداشت جهانی را برید که شعار جهانی روز سلامت امسال (۲۰۱۶) را «غلبه بر دیابت» انتخاب کرده بودند. به گفته دکتر چان، نرخ رشد دیابت از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ میلادی حدود ۲برابر شده است و عامل بیش از ۱.۵ میلیون مرگ و میر در سال ۲۰۱۲، بیماری دیابت عنوان شده است. قرار است از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه امسال هم هفته سلامت در ایران با تکیه بر همین شعار جهانی برگزار شود.

حمله و سکته قلبی، از دست دادن عملکرد کلیه‌ها، از دست دادن بینایی یا قطع پا، از شایع‌ترین عوارض دیابت کنترل نشده است. براساس یکی از مطالعاتی که در European Journal of Endocrinology منتشر شده است، بیماران مبتلا به دیابت تقریبا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت خون تهدیدکننده به‌واسطه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس هستند. این یافته‌ها می‌توانند نشان‌دهنده این باشند که بیماران مبتلا به دیابت به نظارت بیشتری درباره ابتلا به عفونت خون در طولانی‌مدت نیاز دارند.

محققان دانشگاه لستر انگلستان در مطالعه اخیرشان به این نتیجه رسیدند که سطح بالای قند خون می‌تواند خطر بروز عوارض مختلف در بین بیمارانی که حمله قلبی داشته‌اند را افزایش دهد. گزارشی از این مطالعه در British Journal of Pharmacology منتشر شده است. براساس گزارش،‌ محققان در این مطالعه متوجه شدند که سطح بالای قند خون،‌ باعث انقباض در رگ‌های خونی می‌شود. به‌علاوه این‌که توانستند پروتئینی را شناسایی کنند که با افزایش این انقباض مرتبط است.

این محققان می‌گویند که نتایج جدیدشان می‌تواند به طراحی روش‌های درمانی جدید برای بهبود نتایج بعد از حمله قلبی یا سکته مغزی منجر شود. (بیشتر بخوانید) یکی از جدیدترین تحقیقات منتشرشده در American Journal of Kidney Diseases، نتایج تازه‌ای درباره آسیب‌های کلیوی ناشی از دیابت ارائه می‌کند. محققان در این مطالعه متوجه شدند سطح قند خون بالاتر از حد عادی که با پیش‌دیابت مرتبط است، خطر ابتلا به اختلالات کلیوی را افزایش می‌دهد و این مساله می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *