شوک آنافیلاکتیک چیست؟ از علائم تا عوارض و راه های درمان

شوک آنافیلاکتیک چیست؟ از علائم تا عوارض و راه های درمان

شوک آنافیلاکسی یک بیماری خطرناک و بالقوه تهدید کننده زندگی است که به علت واکنش آلرژیک ایجاد می شود. بسیاری از افراد از واژه های آنافیلاکسی و شوک آنافیلاکتیک استفاده می کنند اما هر دو بیان گر یک عارضه می باشد. با این حال، شوک آنافیلاکتیک عارضه ای از آنافیلاکسی است که وقتی فشار خون پایین می آید، خونریزی می کند.

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که یک سیستم ایمنی بدن به یک ماده بی ضرر به نام آلرژن واکنش نشان می دهد. آلرژن، واکنش بدن را آزاد می کند که باعث تحریک و علائم دیگر شود. معمولا واکنش های آلرژیک جزئی هستند و باعث ایجاد نشانه هایی مانند بثورات یا آبریزش بینی می شوند.

هنگامی که یک سیستم ایمنی بدن به طور قابل توجهی به یک آلرژن واکنش نشان می دهد، ممکن است مواد شیمیایی را که بر سیستم های چندگانه بدن تاثیر می گذارد آزاد کنند. این می تواند فرد را به آنافیلاکسی دچار کند. در برخی افراد، آنافیلاکسی ممکن است شامل شوک آنافیلاکتیک باشد.

حقایق سریع در مورد شوک آنافیلاکتیک:

همانند آنافیلاکسی، شوک آنافیلاکتیک یک وضعیت اورژانسی و تهدید کننده زندگی است.

افرادی که واکنش های آنافیلاکتیک داشته اند باید همیشه یک انژکتور اپینفرین را با خود به همراه داشته باشند.

علائم شوک آنافیلاکتیک

اکثر افراد علائم آنافیلاکسی را در عرض چند دقیقه پس از خوردن یا در معرض قرار گرفتن آلرژن ایجاد می کنند. چندین ساعت بعد، علائم شایع تر می شود.

شایعترین علائم واکنش آنافیلاکتیک عبارتند از:

  • تحریک بینی، دهان، پوست یا معده، و بروز علائمی همچون بثورات، اسهال، یا احتقان
  • مشکلات تنفسی یا خس خس سینه
  • فشار خون پایین که می تواند موجب خستگی، سرگیجه یا سردرگمی شود
  • تورم دهان، زبان یا گلو
  • لب های متورم
  • احساس خفگی یا مشکل در بلعیدن

در برخی افراد شوک آنافیلاکتیک و آنافیلاکسی با هم رخ می دهد.

اگر در معرض شوک آنافیلاکتیک قرار بگیرید، فرد علائم مربوط به فشار خون پایین و جریان اکسیژنی ضعیف را در اندام خود تجربه خواهد کرد.

فردی که به شوک آنفلایتیک دچار شود، ممکن است عملکرد روده یا مثانه خود را از دست می دهد یا درد در قفسه سینه را تجربه خواهد کرد.

واکنش شوک آنافیلاکتیک مشابه سایر انواع شوک پزشکی است. در افراد مبتلا به واکنش شدید آلرژیک در شرایطی که در معرض تهدید زندگی قرار دارند ممکن است، آنافیلاکسی غیر قابل تشخیص از سایر شوک ها باشد. با این حال، در اکثر افراد، این وضعیت به دلیل قرار گرفتن در معرض آلرژن به راحتی تشخیص داده می شود.

نشانه های اولیه شوک آنافیلاکتیک

علائم اولیه شوک آنافیلاکتیک متفاوت هستند و ممکن است در ابتدا نسبتا ملایم باشند. آنها ممکن است شامل کهیر، خارش و یا احساس تهوع باشد. افراد مبتلا به سابقه واکنش های شدید آلرژیک اغلب در هر زمان واکنش نشان می دهند.

علائم هشدار دهنده ای که ممکن است فرد در معرض شوک آنافیلاکتیک باشد شامل موارد زیر است:

  • تورم لبها یا صورت
  • خستگی
  • مشکلات تنفسی

شوک آنافیلاکتیک چیست؟ از علائم تا عوارض و راه های درمان

درمان شوک آنافیلاکتیک

یک انژکتور اپی نفرین یک درمان اولیه برای افراد مبتلا به آنافیلاکسی است که نام دیگر آن، EpiPen می باشد، این انژکتور ها یک دوز واحد هورمون اپینفرین را منتقل می کنند.

اپینفرین اقدام به تولید مواد در طول واکنش آلرژیک می کند. همچنین می تواند مانع از حرکت بدن به شوک یا جلوگیری از روند شوک در صورت شروع آن شود.

EpiPen معمولا به طور مستقیم به ران تزریق می شود و تنها با یک نسخه از پزشک قابل دسترسی است.

اگر یک فرد درمان را تاخیر بگذارد، می تواند مرگبار باشد. درمان همیشه با انژکتور اپی نفرین آغاز می شود.

در موارد شوک آنافیلاکتیک شدید، فرد ممکن است به درمان اضافی نیاز داشته باشد. این ممکن است شامل درمان های و داروهای زیر باشد:

  • اکسیژن درمانی
  • قرار دادن لوله برای کمک به تنفس
  • تزریق بتا آگونیست برای کاهش تورم در دستگاه تنفسی
  • آنتی هیستامین ها برای کاهش شدت واکنش های آلرژیک
  • وازوپرسورها برای کاهش رگهای خونی و افزایش فشار خون در صورت کاهش خطرناک بودن آن
  • کورتیکواستروئیدها برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک و کاهش تورم
  • سیالات IV برای فشار خون پایین

برای افراد مبتلا به سابقه واکنش آنافیلاکتیک مهم است که بدانید کدام مواد یا آلرژن ها علایم را مهار می کنند.

یک پزشک معمولا آزمایش آلرژی را توصیه می کند. این به این دلیل است که افراد مبتلا به سابقه واکنش آنافیلاکتیک نسبت به یک ماده ممکن است واکنش شدید آلرژیک داشته باشند. اجتناب از این آلرژن ها می تواند کمک کننده باشد.

افرادی که به مواد آلرژی زا دچار هستند اما نمی توانند از آنها اجتناب کرد، مانند حشرات ، ممکن است قادر به جلوگیری از آنافیلاکسی با درمان آلرژی باشد.

کاهش حساسیت، همچنین به عنوان ایمونوتراپی شناخته می شود که شامل قرار گرفتن در معرض مقدار اندکی از آلرژن به صورت آهسته و پایدار ، برای کاهش خطر ابتلا به آلرژی است. 

علل شوک آنافیلاکتیک چیست؟

ابتلا به واکنش های آنافیلاکتیک در افراد، به علت آلرژی است. بدن پروتئینی تولید می کند که می تواند به مهاجمان خطرناک از جمله ویروس ها و باکتری ها حمله کند.

فرد مبتلا به آلرژی تولید پروتئین ایمونوگلوبولین E (IgE) را در پاسخ به مواد بی ضرر تولید می کند. این مواد سبب ایجاد گلبول های سفید خون به نام مشت سلول ها می شود تا مواد شیمیایی خاصی تولید کنند، اغلب هیستامین هایی که باعث واکنش آلرژیک می شوند.

بعضی از آلرژن ها بیشتر باعث ایجاد چنین واکنشی می شوند. این آلرژن های رایج عبارتند از:

  • نیش حشرات
  • غذاها، از جمله بادام زمینی، گردو، صدف و تخم مرغ
  • لاتکس
  • داروها، از جمله پنی سیلین، برخی از داروهای بیهوشی و آسپرین

با این حال، هر گونه ماده ای دیگری نیز می تواند باعث واکنش آنافیلاکتیک شود.

شوک آنافیلاکتیک چیست؟ از علائم تا عوارض و راه های درمان

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پس از اولین واکنش های آنافیلاکتیک، مراجعه به  پزشک ضروری است. این ممکن است شامل تجویز یک نسخه EpiPen و ارزیابی خطر واکنش های آینده باشد.

افرادی که می دانند حساسیت دارند، باید بعد از هر واکنش آنافیلاکتیک ، علائم خود را با پزشک نیز پیگیری کنند. آنها باید با یک برنامه ریزی پزشکی پیش بروند.

افرادی که دارای EpiPen هستند، باید در اسرع وقت قبل از رفتن به اورژانس، اپی نفرین را تزریق کنند.

عوارض جانبی شوک آنافیلاکتیک

آنافیلاکسی و شوک آنافیلاکتیک می توانند عوارض تنفسی کشنده را ایجاد کنند. بدون درمان سریع، فرد ممکن است قادر به نفس کشیدن نباشد. کسی که نتواند در طول مدت طولانی نفس بکشد، به آسیب مغزی دچار می شود. بعضی از افراد مبتلا به آنافیلاکسی می توانند شرایط آلرژیک دوم را به نام واکنش دو فازی داشته باشند. این واکنش ثانویه ممکن است ۱۲-۷۲ ساعت پس از اولین واکنش آلرژیک رخ دهد.

مترجم: فرزانه پاشایی

اختصاصی روزنه آنلاین؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *