طرز تهیه شامی بابلی یک شامی شمالی اصیل

طرز تهیه شامی بابلی یک شامی شمالی اصل

طرز تهیه شامی بابلی اصیل

مطلب زیر اختصاص دارد به یک غذای شمالی در زیر طرز تهیه شمامی بابلی اصیل را برایتان قرار داده ایم این شامی یک شامی شمالی اصیل میباشد که در آن از انواع سبزی معطر استفاده گردیده است.

شامی بابلی از غذاهای اصیل شهر بابل در استان مازندران می باشد که در سایر شهر های استان نیز تهیه می شود. این غذای بسیار خوشمزه از انواع سبزیجات کوهی و معطر استفاده می گردد.بچه ها نیز از آن بخوبی استقبال می کنند.

مواد لازم طرز تهیه شامی بابلی :
سبزی معطر مخصوص شامی : ۵۰۰ گرم
گوشت گوسفند : ۵۰۰ گرم
لپه : ۲۵۰ گرم
پیاز : ۲ عدد
تخم‌مرغ : ۴ عدد
نمک . فلفل . زردچوبه . دارچین : مقدار لازم

طرز تهیه شامی بابلی
ابتدا گوشت ، پیاز ، کمی دارچین و زردچوبه و ۲ لیوان آب روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا گوشت کاملا بپزد به طوری که آب آن به خورد گوشت برود ، لپه را از۲-۳ ساعت قبل خیس کنید و پس از این مدت بپزید و مانند گوشت بگذارید اب لپه نیز کاملا تمام شود.
گوشت ، لپه و تمام سبزی ها را چرخ کنید و به آن نمک ، فلفل و کمی دارچین بزنید و مخلوط کنید ، تخم‌مرغ ها را تک تک بشکنید و به موادی که چرخ کرده اید اضافه کنید سپس تمام مواد شامی را خوب ورز دهید.درون تابه ای مناسب روغن بریزد و بگذارید تا داغ شود ، کمی از مایه شامی بردارید و کف دست تان بصورت گرد پهن کنید و وسط شامی را با انگشت سوراخی ایجاد کنید سپس شامی‌ را درون روغن داغ بیندازید تا سرخ شود، پس از سرخ شدن یک طرف شامی را برگردانید تا طرف دیگر ان سرخ شود ، برای سرو شامی را درون ظرف قرار داده و با سالاد تزئین کنید.

نکته ها در مورد طرز تهیه شامی بابلی :
_ میتوانید بجای دارچین از ۱ قاشق غذاخوری اب زعفران اماده شده استفاده کنید ، بدلیل وجود سبزی در این شامی خوشمزه رنگ روغن کمی تیره میشود ، بهتر است با حرارت ملایم شامی را سرخ کنید.سبزی این شامی ترکیبی از جعفری + تره + شنبلیله + زلنگ + اناریجه + گشنیز + سیر + سرسم + اوجی میباشد

-که مقدار جعفری و تره و سیر دو برابر بقیه سبزی ها است. سرسم و اوجی از خانواده نعنا هستند و زلنگ و اناریجه هم از سبزی های کوهی شمال هستند که از دامنه کوه جمع میشوند ، میتوانید در صورتی که سبزی های شمال در دسترس ندارید از ترکیب جعفری + نعنا + شنبلیله + گشنیز + سیر و … استفاده کنید.

_ برای شکل دهی بهتر به شامی دست تان را زمان فرم دادن به شامی با کمی تخم مرغ اغشته کنید ، مقدار تخم مرغ ها بسته به اندازه انها میباشد ، باید تا اندازه ای تخم مرغ به مایه شامی اضافه کنید که قابلیت شکل دادن را داشته باشد ، برای انسجام بیشتر مواد شامی از ۱ عدد سیب زمینی پخته چرخ شده یا کمی ارد میتوانید استفاده کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.