علت مرگ هنرپیشه فیلم هری پاتر

علت مرگ هنرپیشه فیلم هری پاتر

حتما این بازیگر را در فیلم هری پاتر به خاطر می آورید وی از هنرمندان مشهور فیلم های تخیلی و برنده جوایز مهمی در جشنواره های مختلف بوده است که به دلیل سرطان پانکراس جان خود را از دست داد می خواهیم با علائم و نشانه های این سرطان خطرناک آشنا شویم.

کمتر کسی پیدا می‌شود که طرفدار مجموعه هری‌ پاتر باشد و «پروفسور سوروس اسنیپ» را نشناسد. پروفسوری که «آلن ریکمن» بازیگر برجسته انگلیسی نقش او را ایفا می‌کرد و اصلا خیلی‌ها با نام سوروس اسنیپ می‌شناختندش!

این بازیگر و دوبلور سرشناس انگلیسی هم نتوانست از شر سرطان جان سالم به در ببرد و چندی پیش در سن ۶۹ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) جان خود را از دست داد. ریکمن، جز در هری پاتر، نقش‌های جاودانی در فیلم‌های دیگری مانند «جان‌سخت»، «رابین هود» و «حقیقتا، دیوانه‌وار، عمیقا» هم بازی کرده است و سابقه دریافت جایزه‌های «امی» و «گلدن گلوب» را هم در کارنامه کاری خود دارد.

سرطان پانکراس در اثر ایجاد توده‌های بدخیم در یکی از بخش‌های لوزالمعده (درون‌ریز، برون‌ریز، ترشح‌کننده مواد هاضمه یا ترشح‌کننده انسولین و هورمون‌ها) ایجاد می‌شود. معمولا هر دو جنس زن و مرد، شانس برابری برای ابتلا به این نوع سرطان دارند اما امکان ابتلای جوان‌ترها، بسیار کمتر از سالمندان است. به‌طوری که در بیشتر موارد، سرطان پانکراس بعد از ۷۰ یا حتی ۷۵ سالگی به سراغ افراد می‌رود.

نکته مهمی که در این میان نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، این است که متاسفانه به دلیل بی‌علامت بودن سرطان در مراحل اولیه و تشخیص آن در مراحل پیشرفته (و با توجه به بالا بودن سن بیمار)، شانس درمان برای مبتلایان به آن کم است. درد شدید و آزاردهنده شکم در کنار کاهش وزن‌های غیر قابل توجیه و بدون علت (ناشی از کاهش چشمگیر اشتها)، از مهم‌ترین نشانه‌های سرطان پانکراس هستند که بیمار را مجاب به مراجعه به پزشک می‌کنند. گاهی ممکن است رنگ پوست این بیماران به سمت زردی برود و تهوع و استفراغ هم به سراغ‌شان بیاید.

هرچند که هنوز دلیلی قطعی برای ابتلا به سرطان پانکراس اعلام نشده است اما مواردی مانند سیگار کشیدن، سبک زندگی ناسالم، کم‌تحرکی، چاقی، کم کردن حجم میوه‌ها و سبزی‌ها در برنامه غذایی روزانه و از همه مهم‌تر، داشتن سابقه خانوادگی ابتلا، می‌توانند جزو عوامل خطر ابتلا به سرطان پانکراس محسوب شوند. معمولا پزشکان می‌توانند با تجویز سونوگرافی، آندوسکوپی، سی‌تی‌اسکن یا نمونه‌برداری از بافت لوزالمعده، به تشخیص قطعی درباره ابتلا یا عدم ابتلا به این نوع سرطان برسند. جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی جزو درمان‌های اصلی سرطان پانکراس هستند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.