عوارض کمبود وزن موقع تولد

عوارض کمبود وزن موقع تولد

نوزادانی که با کمبود وزن موقع تولد به دنیا می آیند نسبت به دیگر نوزادان از ریسک بالاتری در ابتلا به دیابت نوع ۲ رنج میبرند والدین باید مانع کمبود وزن نوزاد موقع تولد شوند به تازه ترین راهنمایی های پزشکی در این زمینه دقت کنید.

یکی از جدیدترین مطالعات مجله Diabetologia نشان می‌دهد که کمبود وزن ژنتیکی موقع تولد، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. درحالی که وزن موقع تولد با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در مطالعات مشاهده‌ای مرتبط است، اما هنوز روشن نیست که آیا این رابطه علّی است یا خیر. حذف کردن تاثیر عوامل مربوط به وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سبک‌زندگی در مطالعات مشاهده‌ای واقعا سخت است.

با این‌حال، تحلیل ارتباط ژنتیکی کمتر تحت تاثیر این عوامل مداخله‌گر قرار می‌گیرد و می‌تواند نوعی علیّت را نشان دهد. محققان دانشگاه تولان در این مطالعه، ۳ هزار و ۶۲۷ نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را، با ۱۲ و ۹۷۴ نفر از افراد سالم مقایسه کردند. آنان برای سنجش وضعیت وزن موقع تولد،نوعی نمره خطر ژنتیکی (GRS) طراحی کرده بودند که شرایط هر فرد را از این نظر نشان می‌داد. نتایج نهایی نشان دادند که به‌ازای افزایش هر یک نمره GRS، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز ۶ درصد افزایش پیدا می‌کند. محققان با استفاده از نوعی روش آماری به این نتیجه رسیدند که کمبود وزن موقع تولد، واقعا باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *