متفورمین و مقابله با گلوکوم

متفورمین و مقابله با گلوکوم

غالبا داروی متفورمین برای بیماران دیابتی تجویز می شود این دارو مزایای مختلفی برای این افراد در بردارد این افراد از ریسک کمتری در زمینه ابتلا به گلوکوم برخوردار خواهند بود. تحقیقات روی مزایا و تاثیرات استفاده از این دارو ادامه دارد.

کاهش ریسک گلوکوم با مصرف متفورمین. طبق گزارش مطالعه‌ای که در JAMA Ophthalmology به چاپ رسید، گروهی از محققان اطلاعات بیش از ۱۵۰ هزار نفر از افراد مبتلا به دیابت را برای بررسی جمع‌آوری کردند. همه این افراد در آغاز مطالعه، بیش از ۴۰ سال سن داشتند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده محققان معتقدند بیمارانی که بیشترین میزان متفورمین (بیش از ۱۱۰۰ گرم در طول ۲ سال) را دریافت کرده بودند، با کاهش ۲۵ درصدی ریسک ابتلا به گلوکوم مواجه شدند. در واقع به‌ازای هر ۱ گرم متفورمین، ریسک گلوکوم ۰.۱۶ درصد کم می‌شود و کسانی که دوز استاندارد متفورمین (۲ گرم در روز) را مصرف می‌کنند با کاهش ۲۱ درصدی ریسک ابتلا به گلوکوم روبه‌رو می‌شوند.

اما باید اضافه کرد که مصرف متفورمین برای درمان گلوکوم در میان کسانی که مبتلا به دیابت نباشند، مشکل‌ساز خواهد بود، زیرا باعث افت شدید قند خون افرد غیردیابتی می‌شود. برخی متخصصان هم معتقدند که به بررسی‌های دقیق بیشتری نیاز است تا بتوان تشخیص داد که آیا مصرف متفورمین برای افرد غیردیابتی ممکن هست یا نه.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *