مراقبت از لثه ها در بیماران دیابتی

مراقبت از لثه ها در بیماران دیابتی

حفظ سلامت دهان و دندان در بیماران دیابتی نسبت به دیگران از حساسیت بالایی برخوردار است این افراد باید استفاده از نخ دندان و مسواک کردن دندانهایشان را از یاد نبرند.بیماری دیابت می تواند زمینه ساز انواع بیماری های لثه شود.

از بین بردن پلاک‌های چسبنده برای حفظ سلامت دهان و دندان در همه افراد، خصوصا بیماران دیابتی، از اهمیت خاصی برخوردار است. پس از خوردن غذا، شکل‌گیری پلاک‌های چسبنده (ترکیبی از مواد غذایی، بزاق و باکتری‌ها) روی دندان‌ها شروع می‌شود. این پلاک‌ها، اسیدهایی را آزاد می‌کنند که به مینای دندان هجوم می‌برند.

اگر پلاک‌های چسبنده را در زمان مناسب از بین نبرید، به جرم‌هایی تبدیل می‌شوند که در زیر خط لثه‌ها تجمع می‌کنند. در این شرایط، از بین بردن آن‌ها با استفاده از نخ دندان خیلی سخت می‌شود. هرچه این پلاک‌ها بیشتر روی دندان‌ها باقی بمانند، مضرات بیشتری هم خواهند داشت. باکتری‌های موجود در پلاک‌ها باعث شکل‌گیری التهاب می‌شوندو شما را به بیماری لثه مبتلا می‌کنند. مبتلا بودن به بیماری دیابت، معمولا بیماری‌های لثه را تشدید می‌کند. افراد مبتلا به بیماری دیابت، باید مسواک زدن را به‌طور منظم و روزانه دنبال کنند و شیوه صحیح مسواک زدن را یاد بگیرند. دو بار مسواک زدن در روز، نه‌تنها دندان‌ها را سالم نگه می‌دارد،بلکه باکتری‌های مضر موجود در دهان را هم از بین می‌برد. این باکتری‌ها، در صورت از بین نرفتن، باعث شکل‌گیری پلاک‌ها در دندان‌ها می‌شوند و درنهایت به عفونت‌های دهانی منجر می‌گردند. بیماران دیابتی باید در هر بار مسواک زدن، لثه‌ها و زبان خودشان را هم با استفاده از مسواک تمیز کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *