مقابله با ویروس مرس

مقابله با ویروس مرس

هنوز هم نگرانی های دانشمندان و پژوهشگران در مورد بیماری ابولا تمام نشده است، هشداهای مسئولان بهداشتی را در زمینه پیشگیری از این عارضه خطرناک را جدی بگیرید و با این عارضه هولناک مقابله کنید، افرادی که شتر در محل زندگی آن ها وجود دارد و در منطقه خاورمیانه سفر می کنند بهتر است به این بخش نگاهی بیندازند.

یک بیماری واگیردار برای آنکه انتقال پیدا کند، باید منبع و مسیر خاصی داشته باشد که البته کشف هیچ‌کدام از این دو آسان نیست. سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) که به‌تازگی در عربستان دیده شده، همین سوالات را پیش روی ما گذاشته: این کوروناویروس از کجا آمده و چگونه پخش می‌شود؟ شواهد تاییدشده نشان می‌دهند منبع این ویروس که نخستین بار در ۲۰۱۲ دیده شد، شترها هستند و سال گذشته اوج شیوع بیماری همزمان شد با موسم شیر گرفتن از شترهای جوان. حال به‌نظر می‌رسد، موج جدید شیوع بیماری دارد از راه می‌رسد، اما در مواردی که اخیرا گزارش شده، نکات توضیح‌ناپذیر و نگران‌کننده‌ای دیده می‌شوند.

این ماه، مسئولان بهداشتی عربستان ۵۷ مورد ابتلای جدید و ۲۱ مورد فوت گزارش کردند که بیشتر آنها ساکن ریاض بودند و هیچ‌کدام با شتر تماس نداشته‌اند. از سال ۲۰۱۲، ویروس مرس ۱۰۴۲ نفر را آلوده کرده که ۴۱۹ نفر از آنها فوت شده‌اند و هنوز واکسن یا درمانی هم برای آن پیدا نشده است. به این ترتیب هنوز معلوم نیست انتقال ویروس فقط از طریق انسان به انسان صورت گیرد. هرچند مواردی که تا به‌حال دیده شده در افرادی بوده است که در تماس نزدیکیا مبتلایان بوده یا در بیمارستان‌ها بوده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت که در واکنش به شیوع ابولا هم سرعت عمل کافی نداشت، تنها یک تیم متخصص به عربستان سعودی فرستاد. گزارشی که این تیم تهیه کردند، نگران‌کننده بود. باوجود گردآوری اطلاعات و پایش مسیر انتقال ویروس، به‌نظر تیم کارشناسان هنوز نکات مبهم زیادی باقی مانده و باید از موانع زیادی عبور کرد. مثلا، برای توقف شیوع بیماری بسیار مهم است بدانیم که ویروس در کدام اجتماع و به چه دلیل به‌وجود آمده است. برخی از عفونت‌هایی که اخیرا دیده شده،ممکن است منبع بیمارستانی داشته باشند، اما هنوز کسی نمی‌داند که چگونه و مهم‌تر از آن چرا این ویروس در برخی بیمارستان‌ها پخش شده و در برخی دیگر نه. کیجی فوکوما، معاون مدیر کل سازمان جهانی بهداشت که سرپرست تیم کارشناسان در عربستان هم هست، عقیده دارد، کادر درمانی که آلوده شوند، ویروس را با خود به بیماران دیگر در همان محل منتقل می‌کنند. او عقیده دارد، این «شکافی» است که باید آن‌را کشف کرد و از بین برد. مقامات بهداشتی عربستان اعلام کرده‌اندکه یک بیمارستان خصوصی را به‌دلیل سهل‌انگاری در کنترل انتقال ویروس بسته‌اند، اما واقعیت آن است که سعودی‌ها سابقه‌ای طولانی در پنهان‌کاری و دوری‌گزینی دارند ، در مهار مرس شفافیت لازم را ارائه نداده‌اند. مرکز پیشگیری و مهار بیماری‌های اروپا در گزارش ۲۳ فوریه خود می‌گوید: «منبع عفونت کوروناویروس مرس و روش‌های انتقال آن هنوز تایید نشده‌اند.»شکافی که مسئولان سازمان جهانی بهداشت از آن صحبت می‌کنند، دنیا را نگران کرده. مسافرت‌های هوایی می‌توانندمنبع انتقال آسان و گسترده عفونت باشند: فیلیپین که تعداد زیادی از اتباعش به‌عنوان کارگر در عربستان سعودی درحال کار هستند، اخیرا اولین مورد ابتلا به مرس را گزارش کرده است. تنها در ۲ ماه می‌و ژوئن سال گذشته، پروازها از مبدا عربستان و امارات متحده عربی، ۳۰ هزار و ۶۸۰ مسافر را به نیویورک، ۲۴ هزار و ۵۱۴ مسافر را به واشنگتن، ۱۴ هزار و ۵۶۷ مسافر را به آتلانتا و بسیاری دیگر را به سایر شهرهای آمریکا برده‌اند. باید تا دیر نشده برای مهار مرس از درس‌هایی که ابولا یادمان داده، پند بگیریم.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *