مواد طبیعی پاییزی مناسب برای پوست

مواد طبیعی پاییزی مناسب برای پوست

برخی محصولات غذایی مانند میوه های نارنجی و چای سبز تاثیرات ویژه ای بر پوست و موی ما میگذارند اگر می خواهید در فصل پاییز بیشتر از پوستتان مراقبت کنید می توانید از محصولات طبیعی حاوی ویتامین A کمک بگیرید.

اغلب ما فکر می‌کنیم که کلمه «طبیعی» مساوی است با بهتر بودن! اما متاسفانه همان‌طور که مواد مصنوعی خوب و بد داریم، مواد طبیعی خوب و بد هم وجود دارند. متخصصان پوست معتقدند که مواد طبیعی خوب برای پوست کمک می‌کنند تا خیلی از مشکلات پوستی‌تان کم‌تر شود. در ادامه به همین مواد طبیعی خوب برای پوست اشاره می‌کنیم تا موقع خرید محصولات پوستی به آن‌ها دقت کنید.
سبزیجات و میوه‌های زرد، قرمز و نارنجی مثل هویج، سیب‌زمینی شیرین و کدو تنبل، سرشارند از ماده‌ مغذی مهمی به نام بتاکاروتن که مزایای زیادی برای پوست دارد. بدن انسان می‌تواند بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل کند که برای بهبود زخم، محافظت در برابر صدمات ناشی از نور خورشید و بازسازی عملکرد سلول‌ها مفید است. یکی از متخصصان پوست دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «بتاکاروتن موضعی دارای مزایای آنتی‌اکسیدانی برای پوست است و مطالعات اخیر نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند تغییرات رنگ پوست ناشی از ملاسما را بهبود بخشد».

عصاره چای سبز از مواد طبیعی خوب دیگری است که آنتی‌اکسیدان زیادی دارد. ترکیبات خاص کاتچین این عصاره مثل اپی‌گالوکاتچین‌گالات و فلاونوئیدهایی مثل کافرول و تیوفلاوین، این توانایی را دارند که از آسیب‌های ناشی از اشعه‌های UV خورشید جلوگیری کنند. همین مواد شیمیایی خاص هستند که چای سبز را به یک منبع عالی و طبیعی ضد التهابی تبدیل می‌کنند، و باعث تسکین مشکلات پوستی می‌شوند.

فصل پاییز و زمستان از دیدگاه طب سنتی ایران طبیعتی سرد دارند، به همین دلیل بسیاری از افرادی که دارای پوست حساسی هستند به ویژه آنهایی که پوست زبر یا خشک دارند، در این فصول دچار مشکل می‌شوند.
این مشکل به چند دلیل بروز می‌کند؛ یا به دلیل خشکی هوا که باعث خشک شدن رطوبت‌های پوستی می‌شود یا به دلیل سردی هوا که با تنگ کردن عروق مانع خون رسانی مناسب به سطح پوست می‌شود و یا جمع این دلایل. معمولاً زمان شروع بروز بیماری‌های پوستی مانند اگزما و انواع درماتیت هم در فصل‌های سرد سال است.
تخم کتان را در پاییز بخورید
دانه کتان (بزرک) به حفظ رطوبت، هموار و نرم بودن پوست و کاهش التهاب کمک می‌کند و برای بیماری پسوریازیس و خشکی پوست نیز مفید است. مهم‌ترین مواد مغذی آن اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و ویتامینE  است. به دلیل خواص رطوبت‌رسان و چربی‌های مفیدی که دارد برای فصل غلبه خشکی بر پوست بسیار مفید است. سعی کنید در فصل پاییز در سالاد و نان خود از این دانه  ارزشمند استفاده کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *