واکسن آنفلوآنزا و مبتلایان به امراض قندی

واکسن آنفلوآنزا و مبتلایان به امراض قندی

واکسن آنفلوآنزا برای بیماران دیابتی عوارض جانبی فراوانی دربردارد و می تواند آن ها را با مرگ زودرس مواجه کند از جمله عوارض تزریق این واکسن به مبتلایان به امراض قندی می توانیم به حمله قلبی یا سکته مغزی اشاره کنیم.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که واکسن آنفلوآنزای فصلی می‌تواند از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در مقابل مرگ زودرس تا حدودی محافظت کند. براساس گزارش CMAJ، استفاده از واکسن آنفلوآنزا در مبتلایان به بیماری دیابت نوع ۲ می‌تواند مانع از بروز مشکلات قلبی و تنفسی شود. علاوه بر این می‌تواندآنان را تا حدودی از بستری شدن در بیمارستان بر اثر سکته مغزی بی‌نیاز کند. محققان انگلیسی در این مطالعه، گروه بزرگی از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را بررسی کردند که شامل بیش از ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر می‌شد. لازم به ذکر است که خطر ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی در مبتلایان به بیماری دیابت نوع ۲،به‌طور عادی بیشتر از دیگران است. محققان در طول این مطالعه ۷ ساله دریافتند که استفاده از واکسن آنفلوآنزا با کاهش ۱۹ درصدی بستری شدن در بیمارستان بر اثر حمله قلبی در مبتلایان به بیماری دیابت نوع ۲ مرتبط است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از واکسن آنفلوآنزا با کاهش ۳۰ درصدی بستری شدن بر اثر سکته مغزی، کاهش ۲۲ درصدی بستری شدنبر اثر نارسایی قلبی و کاهش ۱۵ درصدی بستری شدن بر اثر ذات‌الریه یا آنفلوآنزا در مبتلایان به بیماری دیابت نوع ۲ مرتبط است. به‌گفته محققان، میزان مرگ‌ومیر در بیمارانی که از واکسن آنفلوآنزا استفاده می‌کنند، ۲۴ درصد کمتر از بیمارانی است که این واکسن را دریافت نمی‌کنند. این مطالعه برای اثبات رابطه علت و معلولی مستقیم بین واکسن آنفلوآنزا و کاهش میزان مرگ‌ومیر یا بستری شدن طراحی نشده است، اما ارتباط مستحکمی بین این عوامل را نشان می‌دهد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *