پیامدهای درمان سوزش سر معده با دارو

پیامدهای درمان سوزش سر معده با دارو

اگر از سوزش سر معده رنج میبرید و به دنبال روش درمانی برای رفع آن میگردید بهتر است از روش های دارویی استفاده نکنید چون داروهای مرتبط با سوزش سرمعده می توانند باعث آسیبب به عملکرد کلیه ها شوند. به برخی از این داروها و عوارض جانبی هریک در این بخش اشاره خواهیم کرد.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که افرادی که از داروهای خاص برای سوزش سر معده مزمن استفاده می‌کنند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی قرار بگیرند. گزارشی از این مطالعه در Journal of the American Society of Nephrology منتشر شده است. این مطالعه، خطرات بالقوه داروهایی را نشان می‌دهد که به آن‌ها مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) می‌گویند. این نوع داروها هم انواع تجویزی و هم انواع بدون نسخه دارند،

مثل پریواسید، نکسیوم و پریلوسک. محققان می‌گویند که استفاده طولانی‌مدت از داروهای PPIs با کمبود مواد مغذی و کاهش چگالی استخوانی مرتبط است. با این‌حال، آن‌ها تاکید می‌کنند که نمی‌توان داروهای PPIs را مستقیما برای این مشکلات مقصر دانست. محققان در این مطالعه متوجه شدند که احتمال ابتلا به بیماری کلیوی مزمن و نارسایی کلیه در طول ۵ سال بعد از مصرف مداوم داروهای سوزش سر معده، بیشتر می‌شود.

محققان سعی کردند تا تاثیر درجه سلامتی ضعیف یا بالا بودن سن را در این مشکل در نظر بگیرند، اما به نظر آنان هنوز هم عوامل دیگری وجود دارند که خطر ابتلا به بیماری کلیوی را بالا می‌برند. مسئولان این مطالعه می‌گویند که مردم فقط در صورتی باید از داروهای PPIs استفاده کنند که ضرورتی از نظر پزشکی وجود داشته باشد و حتما باید مدت‌زمان مصرف را کوتاه کنند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *