گلاب رز و هر آنچه لازم است در مورد خواص آن بدانید

گلاب رز مایع ساخته شده از آب و گلبرگ گل رز است. به دلیل عطر و بوی شیرین آن به عنوان عطر استفاده می شود، اما دارای مزایای دارویی و آشپزی نیز می باشد. استفاده طولانی مدت از گلاب رز در پزشکی، از جمله در ایران و دیگر نقاط خاورمیانه، تا قرن هفتم، وجود دارد.

همچنین شواهدی از استفاده گلاب رز در قبیله های هندی آمریکای شمالی برای درمان بیماری ها وجود دارد.

گلاب رز معمولا بدون عوارض جانبی مورد استفاده قرار گرفته است.

گلاب رز حاوی آنتی اکسیدان های قوی و قدرتمند است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که گلاب رزمی تواند به سیستم عصبی مرکزی کمک کند.

مزایای گلاب رز چیست؟

در زیر، به برخی از مزایای گل رز و استفاده از آنها در پزشکی نگاه می کنیم.

خواص گلاب رز برای پوست

پوست بزرگترین عضو بدن است و به عنوان یک مانع در مقابل اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی و سایر آلودگی های فیزیکی عمل می کند. آنتی اکسیدان ها در گل رز ، سلول ها را در برابر آسیب محافظت می کند.

گلاب رز همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به این معنی است که می توان آن را روی پوست گذاشت تا تحریک ناشی از بیماری های پوستی نظیر اگزما را کاهش دهد.

گلاب رز به عنوان مهار کننده ای از الاستاز و کلاژناز عمل می کند که هر دو به پوست آسیب می رساند. این، به نوبه خود، می تواند به تسکین پوست و کاهش قرمزی کمک کند، همچنین به عنوان یک محصول ضد پیری، کاهش خطوط و چین و چروک های صورت را به ارمغان می آورد.

خواص گلاب رز برای دستگاه تنفس

با توجه به اثر آرام بخشی و ضد التهابی گلاب رز، می توان برای درمان گلودرد استفاده شود. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داده است که می تواند به عنوان تسکینی برای ورم عضلات گلو عمل کند.

گلاب رز و هر آنچه لازم است در مورد خواص آن بدانید

خواص گلاب رز برای چشم ها

گلاب رز را می توان به عنوان قطره چشم استفاده کرد و نشان داده شده است که در کاهش مشکلات چشمی موثر بوده است.

مشکلات چشمی که می توان با کمک گلاب رز درمان کرد عبارتند از:

ملتحمه

خشکی چشم

داکریوسیستیت حاد

شرایط دژنراتیو مانند pterygium یا pinguecula

آب مروارید

زخم ها

گلاب رز دارای ویژگی های ضد عفونی کننده و ضد باکتری است. این به این معنی است می باشد که می تواند زخم ها را سریع تر بهبود بخشد و آنها را استریل کند.

با توجه به خواص ضد عفونی کننده گلاب رز، می تواند باعث ایجاد هیستامین ها توسط سیستم ایمنی شود، اما برای پیشگیری و درمان عفونت مفید است.

خواص گلاب رز برای مغز

استنشاق بخارات گلاب رز به طور سنتی به عنوان راهی برای بهبود روحیۀ فرد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان به صورت خوراکی مصرف شود.

تحقیقات نشان داده است که گلاب رز دارای ویژگی ضد افسردگی و ضد اضطراب است. اعتقاد بر این است که باعث ایجاد خواب و تأثیر هیپنوتیزمی مشابه اثر دارویی دیازپام می شود.

گلاب رز برای درمان تعدادی از شرایط سلامت روانی مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله:

 افسردگی

 غم و اندوه

 فشار روحی

 اضطراب

گلاب رز همچنین در درمان شرایطی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر مفید است. یک پروتئین اختصاصی به نام آمیلوئید که توسط بدن ایجاد می شود، در این شرایط حضور دارد و بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد، سلول ها را می کشد و باعث کاهش حافظه می شود. خوشبختانه خواص یافت شده در گلاب رز بازدارنده این آمیلوئید است و از عملکرد مخرب آن جلوگیری می کند.

خواص گلاب رز برای سردرد

همانطور که گازهای گل رز برای کمک به بهبود خلق و خو و درمان انسداد رگ های مغز، در معرض استنشاق قرار می گیرند، همچین این کار می تواند به درمان سردرد و میگرن کمک کند.

گلاب رز در برخی از زمان ها در آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین می توان به یک پارچه آغشته شود و بر روی پیشانی قرار گیرد تا اثرات مشابهی برای تسکین سردرد دیده شود.

خواص گلاب رز برای هضم و گوارش

مصرف گلاب رز نیز اثبات سودمندی بر سیستم گوارش دارد. این کار با افزایش جریان صفراوی انجام می شود که علائم نفخ و ناراحتی معده را کاهش می دهد.

مصرف گلاب رز همچنین می تواند به عنوان یک ملین باشد. گلاب رز برای درمان یبوست بسیار موثر می باشد.

فرم و شکل های گلاب رز موجود در بازار

گلاب رز حاوی ۱۰ تا ۵۰ درصد اسانس گل رز است. این اغلب در مراسم مذهبی و همچنین صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، همان محصول می تواند در شکل ها و فرم های مختلف باشد.

روغن رز

روغن رز بوسیله تقطیر گل رز ایجاد می شود. این روغن در کارخانجات تولید می شود و رنگ آن زرد و نیمه جامد است. با توجه به غلظت زیاد آن، روغن گل رز، محصولی نسبتا گران قیمت است.

گل خشک

هر دو جوانه و گلبرگ گل رز می تواند خشک شود و به دلایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب گلبرگ ها، به عنوان مثال، با ماست خورده می شوند و برای مزایای گوارشی که قبلا ذکر شده مورد استفاده قرار می گیرند.

عرقیجات و گلاب  رز

که براحتی از عطاری ها و داروخانه ها می توانید تهیه کنید.

اثرات جانبی گلاب رز

یک فرد می تواند محصولات گل رز را به طور موضعی با مقدار کمی – به اندازه یک سکه – بر روی دست خود به عنوان یک آزمون اولیه قرار دهد. اگر در عرض ۲۴ ساعت هیچ واکنش نامطلوب یا حساسیتی وجود نداشته باشد، می توان آن را در هر جای دیگری با خیال راحت بزند یا بخورد.

در بعضی موارد، فرد می تواند واکنش به گلاب رز به دلیل حساسیت خاص و اغلب ناشناخته بروز دهد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

 سوزش

 خارش

 قرمزی

 تحریک

اگر فرد بعد از استفاده از گلاب رز هرگونه این علائم را بروز دهد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشد.

ترجمه : فرزانه پاشایی

هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *