یبوست کولیت اولسراتیو و راه های درمانی آن

یبوست کولیت اولسراتیو و راه های درمانی آن

کولیت زخمی یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پوشش روده بزرگ حمله می کند. این باعث التهاب می شود.

کولیت اولسراتیو یک نوع بیماری التهابی روده است که ۱.۳ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. همانطور که کولیت اولسراتیو سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد، ممکن است باعث یبوست شود. یبوست یک مشکل رایج است که علل مختلفی دارد، از جمله رژیمهای کم فیبر، فقدان فعالیت بدنی، داروهای خاص و شرایط بهداشتی.

کولیت زخمی و یبوست

کولیت زخمی اغلب با اسهال و خونریزی و مدفوع مکرر همراه است. با این حال، برای برخی از افراد مبتلا به کولیت زخمی، یبوست نیز یک مشکل رایج است.

بسیاری از مردم فکر می کنند که هر روز باید حداقل یک بار دفع مدفوع داشته باشند و اگر این عمل صورت نگیرد، به این معنی است که آنها مبتلا به یبوست هستند. با این حال، فرکانس طبیعی برای حرکات روده بین ۲ تا ۳ روز در هفته است.

یبوست زمانی است که یک نفر در هفته کمتر از سه حرکت روده ای داشته باشد. یعنی در هفته، حداقل ۳ بار باید شکمش کار کرده باشد. این حرکات ممکن است برای عبور و تولید مدفوع سخت و خشک، دشوار و یا دردناک باشد.

شایع ترین نوع کولیت اولسراتیو، کولیت زخمی است که تنها در سمت چپ روده بزرگ تاثیر می گذارد. برخی از افراد که در سمت چپ روده خود مبتلا به کولیت زخمی هستند، می توانند در سمت راست روده، به یبوست دچار شوند. این یبوست پروگزیمال نامیده می شود.

راه های بسیاری برای درمان یبوست در افراد مبتلا به کولیت زخم، دارد به شدت علائم و شیوه زندگی فرد بستگی دارد.

یبوست کولیت اولسراتیو و راه های درمانی آن

۱. تغییرات غذایی

اولین نوع درمان یبوست معمولا تغییرات غذایی است. این تغییرات عبارتند از:

تصویب یک رژیم غذایی با فیبر بالا

یک فرد باید روزانه ۲۲-۳۴ گرم (گرم) فیبر رژیمی مصرف کند. گام های آسان برای انجام این کار عبارتند از تعویض نان سفید که کامل از گندم باشد.

نوشیدن حدود ۲ لیتر آب در روز

نوشیدن بیش از ۲ لیتر مایعات در روز، نشان داده شده است که بیشتر مفید است، بنابراین مردم نباید به زور آب بیشتری بخورند.

خوردن رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و رژیم غذایی گیاهی

این به معنای خوردن مقدار زیادی میوه و سبزی تازه است.

۲. پیگیری حرکات روده

ردیابی حرکات روده ای می تواند به فرد کمک کند که در صورت بهبود وضعیت یا بدتر شدن وضعیت، متوجه شود. همچنین می تواند متوجه شود که نیاز است غذاهای دارای فیبر زیاد به طور منظم مصرف کند ، از جمله برای صبحانه.

۳. ورزش

ورزش منظم می تواند علائم یبوست را کاهش دهد. فقدان فعالیت بدنی می تواند هضم را کند کند. تمریناتی با شدت کم، می تواند شامل پیاده روی تا محل کار، شنا کردن منظم یا انجام یوگا باشد.

۴. مسهل های بدون نسخه

اگر رژیم غذایی، هیدراتاسیون، و ورزش، علائم را تسکین ندهد، برخی از افراد مبتلا به یبوست کولیت اولسراتیو می توانند از طریق مصرف داروهای ضد یبوست، تسکین پیدا کنند. این شامل:

√ متیل سلولز

√ کلرید کلسیم پلیکربوفیل

لاکتات ، از جمله داروهای بدون نسخه می باشد اما همیشه باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند. فرد باید مطمئن باشد که مقدار زیادی مایعات به دنبال آن بنوشد.

یبوست کولیت اولسراتیو و راه های درمانی آن

۵. داروهای دیگر

طیف وسیعی از داروها و داروهای تجویزی وجود دارد که می تواند به افرادی کمک کند که از یبوست رنج می برند. این شامل:

منیزیم: مصرف دوز کم آن به مدت ۶ ساعت، می تواند به حرکت روده منجر شود.

لاکتولوز: گرچه ممکن است باعث ایجاد گاز شود اما عملکرد بهتری نسبت به سایر گزینه ها دارد، لاکتولوز همچنین می تواند یبوست مزمن را از بین ببرد.

سوربیتول: این دارو شیرین کننده مصنوعی در کاهش یبوست به عنوان لاکتولوز موثر است و معمولا هزینه کمتری دارد.

پلی اتیلن گلیکول (PEG): این دارو معمولا برای تمیز کردن دستگاه گوارش قبل از کولونوسکوپی استفاده می شود. با این حال، یک بار یا دو بار در روز به میزان ۱۷ گرم می تواند یبوست مزمن را از بین ببرد.

آنتراکینون ها: این داروها مکمل های محرکی هستند که سیستم گوارش را فعال می کنند و می توانند به سرعت، معمولا در ۶-۸ ساعت، حرکات روده را ترویج کنند. با این وجود ممکن است باعث ایجاد گرفتگی شوند.

مشتقات دیفینیل ماتان: این دسته از داروها شبیه به آنتراکینون ها هستند و می توانند به افراد مبتلا به یبوست موقت کمک کنند. انواع شامل بیساکودیل هستند.

روغن کرچک

سایر شرایط مرتبط با یبوست

سایر شرایطی که ممکن است باعث یبوست شوند عبارتند از:

√ سندرم روده تحریک پذیر

√ بیماری کرون

√ بیماری سلیاک

√ سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

کولیت زخمی نوعی بیماری التهابی روده یا IBD است. این همان سندرم روده تحریک پذیر یا IBS نیست که به دلیل پاسخ سیستم ایمنی بدن ایجاد نمی شود. با این حال، برخی از علائم IBS می تواند شبیه IBD باشد. درد مداوم شکم یک علامت معمول IBS است.

تفاوت اصلی بین IBS و IBD التهاب است. IBD باعث التهاب می شود، در حالی که IBS ایجاد التهاب نمی کند. این التهاب می تواند آسیب جدی به روده بزرگ ایجاد کند.

بیماری کرون

برخلاف کولیت اولسراتیو که تنها به روده بزرگ و رکتوم حمله می کند، بیماری کرون یکی دیگر از انواع IBD است که می تواند در هر جایی از دستگاه گوارش (GI)، از دهان تا مقعد رخ دهد. معمولا روی روده کوچک تاثیر می گذارد. یبوست می تواند سیگنال را نشان دهد که بیماری بدتر می شود و ممکن است به علت محدودیت یا محدود شدن روده، همچنین به عنوان یک انسداد شناخته شود.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک پاسخ التهابی به گلوتن در رژیم غذایی است و سبب آسیب رساندن به روده کوچک می شود. هنگامی که محصولات حاوی گلوتن مانند نان یا ماکارونی از رژیم حذف می شوند، علائم فرد در نهایت ناپدید می شوند.

یبوست کولیت اولسراتیو و راه های درمانی آن

مراجعه به پزشک

فرد مبتلا به کولیت اولسراتیو باید با پزشک خود به طور منظم مراجعه کند تا تغییرات در علائم آنها، از جمله یبوست، مورد بحث قرار گیرد.

نشانه هایی که نیاز به درمان پزشکی دارند عبارتند از:

√ مدفوع مکرر و خونین

√ درد شدید معده

√ استفراغ مداوم

√ خستگی

√ از دست دادن اشتها

√ کاهش وزن بدون دلیل مشخص

√ کم خونی

√ تب

چشم انداز

اگر چه علت خاصی از کولیت اولسراتی هنوز مشخص نشده است، به نظر می رسد که به طور گسترده ای به عنوان یک بیماری خود ایمنی ایجاد شده توسط ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. در واقع، ۱۰-۲۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری دارای اعضای خانواده ای هستند که آنها نیز از بیماری التهابی روده رنج می برند.

مترجم: فرزانه پاشایی

 هرگونه کپی برداری با نام روزنه آنلاین مجاز می باشد.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *