تنظیم خواب کودکان با ارائه نکاتی توسط دکتر منصور بهرامی

تنظیم خواب کودکان با ارائه نکاتی توسط دکتر منصور بهرامی

تنظیم خواب کودکان با انجام این کارها

مطلب زیر اختصاص دارد به تنظیم خواب کودکان که نحوه این تنظیم کردن را دکتر منصور بهرامی متخصص اطفال برای شما مادران توضیح داده است تا بتوانید کودکتان را به آرامش برسانید.

سوال : پسر من ۱۸ ماهه است. از روز اول خوابش خیلی کم بود و هنوز هم خواب خیلی کمی دارد و البته خوابش سبک هم هست. چکار باید بکنم؟

 

پاسخ دکتر منصور بهرامی، متخصص اطفال :
نه هیچ مشکلی ندارد. نیاز هر فرد به خواب بر اساس طبیعت اوست. فقط برای اینکه خواب کودک را منظم کنید در طول روز زیاد نگذارید بخوابد. با او بازی کنید تا بتواند شب راحت بخوابد. این کم خوابی هیچ درمان خاصی ندارد و یک بیماری محسوب نمی شود. ساعات خواب کودک را بهتر کنید و چای و مواد غذایی کافئین دار چند ساعت قبل خواب به او ندهید. برای او داستان های ملایم بخوانید. علاوه بر این نور اتاق خواب کودک باید کم و مناسب باشد و همچنین والدین هم سعی کنند زودتر بخوابند تا کودک به شب بیداری عادت نکند. سبک بودن خواب یکی از خصوصیات  طبیعی هر انسانی است مثل رنگ مو و …برای همین هیچ مشکل خاصی ندارد و نیازی هم به درمان نیست.

یک متخصص اطفال با اشاره به اینکه یک برنامه منظم برای زمان‌ خواب باید برقرار شود، گفت: این زمان‌ حدود نیم ‌ساعت طول می‌کشد تا به او فرصت آماده‌ شدن برای خواب داده شود. دراین مدت باید حتی الامکان فعالیت‌های کودک کاهش یابد. تنظیم خواب کودکان

به گزارش ایسنا، دکتر اکبر کوشانفر با بیان اینکه بهداشت خواب به مجموعه‌ آداب و رهنمودهایی اطلاق می‌شود که باعث ترویج خواب کافی در شب و هشیاری کامل در روز می‌شود، گفت: برقراری بهداشت خواب در ابتدای زندگی باعث ادامه‌ آن در تمام طول زندگی کودک شده، باعث پیشگیری از بروز بیماری‌های خواب می‌شود.

وی بارزترین علائم بهداشت را بد خوابی، خواب‌آلودگی در طی روز و بی‌خوابی در طی شب دانست و گفت: مقاومت برای خوابیدن، اضطراب‌ خواب، دیر‌خوابیدن، بیدار‌شدن در طول خواب، زمان ناکافی خواب، سخت بیدار شدن به‌ هنگام صبح و کج‌ خلقی صبحگاهی از نشانه‌های تنظیم خواب کودکان است.

این متخصص اطفال یادآور شد: برنامه‌ریزی زمان‌ خواب، شرایط محیطی محل خواب و رفتارها و عادات زمان خواب از عوامل مهم تاثیرگذار در ایجاد خواب راحت هستند.

دکتر کوشانفر با تاکید بر اینکه به‌ منظور انجام برنامه‌ریزی خواب در کودک، زمان خواب و بیداری باید منظم باشد، گفت: این برنامه باید در‌ طی هفت روز هفته به‌ طور ثابت اجرا شود و در تعطیلات آخر هفته بیش‌ از یک ساعت تغییر نکند که در مورد نوجوانان این تغییر تا دو ساعت هم ممکن‌ است باشد.

وی گفت: یک برنامه منظم برای زمان‌ خواب باید برقرار شود. این زمان‌ حدود نیم ‌ساعت طول می‌کشد تا به او فرصت آماده‌ شدن برای خواب داده شود. دراین مدت باید حتی الامکان فعالیت‌های کودک رو به کاهش باشد و از فعالیت‌های هیجان‌آور، مشاهده‌ تلویزیون و بازی‌های ویدیویی، ورزش‌های ایروبیک و فعالیت‌های فیزیکی پرهیز شود. تنظیم خواب کودکان

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین تصریح کرد: از مصرف کافئین (شکلات، چای، سودا)، مایعات زیاد، غذاهای حجیم و تنقلات شیرین در ساعات پایانی روز پرهیز شود.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *