عارضه ها و اختلالات پس از زایمان طبیعی

عارضه ها و اختلالات پس از زایمان طبیعی

پس از زایمان طبیعی خانم های باردار با تغییرات جسمی مختلفی مواجه می شوند از جمله عوارض جانبی زایمان طبیعی می توانیم به بی اختیاری ادرار در بانوان اشاره کنیم. عدم کنترل ادرار شدید مشکل برخی از تازه مادرانی است که با روش زایمان طبیعی صاحب فرزند شده اند.

پس از زایمان، احتمالاً با تغییرات جدیدى در بدنتان روبه‌رو مى‌شوید که هیچ کس به شما درباره آن‌ها هشدار نداده بود. در این مطلب، متداول‌ترین مشکلات بعد از زایمان و راهکارهایى براى کنار آمدن با آن‌ها را، به شما ارائه مى‌دهیم. عدم کنترل ادرار ممکن است که علاوه بر پوشک نوزاد، مجبور باشید لباس زیر خودتان را هم عوض کنید.

علت: ممکن است این اتفاق براى همه رخ ندهد، اما بى‌اختیارى ادرار پس از زایمان، هم امرى متداول و هم موقتى است. به گفته کریستینا مونز، پروفسور اطفال در دانشگاه کارولیناى شمالى، در طول فرآیند زایمان به روش طبیعی، سر نوزاد، فشار زیادى به دیواره‌هاى واژن وارد مى‌کند. در نتیجه اعصاب آن قسمت، موقتاً بى‌حس مى‌شوند.

در اثر این بى‌حسى، اعصاب نمى‌توانند به موقع عکس‌العمل نشان دهند و مغز شما پیام نیاز به توالت را دریافت نمى‌کند، درنتیجه عضلاتى که مربوط به کنترل ادرار مى‌شوند، دیر عمل کرده و آنچه نباید، اتفاق مى‌افتد. حتى بعضى از مادران، شکایت دارند که تا یازده ماه پس از زایمان، مجبور هستند از پد بزرگسالان استفاده کنند و هرگاه سریع راه مى‌روند یا ورزش مى‌کنند،مثانه شان به طور کامل تخلیه مى‌شود و این باعث خجالتشان است. اما این مسئله فقط مربوط به زایمان طبیعى نیست. تصور نکنید که با عمل سزارین مى‌توانید از این مشکل فرار کنید. در عمل سزارین نیز، بافت‌هاى عصبى اطراف مثانه موقتاً ضعیف می‌شوند و باعث عدم کنترل ادرار می‌شوند. راهکار: خبر مسرت‌بخش این است که در هر دو مورد،بافت‌هاى عصبى به سرعت بهبود مى‌یابند. ظرف چند روز یا چند هفته مى‌توانید از بى‌اختیارى ادرار نجات بیابید به شرط اینکه هم از پد بهداشتی استفاده کنید (که البته به علت خونریزى پس از زایمان احتمالاً مصرف مى‌کنید) و هم با فواصل کوتاه‌تری به دستشویى بروید، حتى اگر نیازى نمى‌بینید. اگر پس از گذشت چندین هفته، هنوز مشکل بى‌اختیارى ادرار دارید،حتماً با پزشکتان صحبت کنید. به احتمال زیاد دچار شرایطى شده‌اید که به آن ‘عدم کنترل ادرار شدید’ مى‌گویند. این مشکل به علت ضعیف شدن عضلات تحتانى لگن که مجراى ادرار را احاطه کرده‌اند، رخ مى‌دهد. یک فیزیوتراپ متخصص در زمینه توانبخشى لگن خاصره، مى‌تواند با ماساژ درمانى و کشش عضلات به برطرف شدن این مشکل کمک کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *