ارتباط بیماری زونا با آبله مرغان

ارتباط بیماری زونا با آبله مرغان

وقتی ویروس آبله مرغان در بدن بیمار دوباره عود پیدا میکند می تواند تبدیل به بیماری زونا شود. این عارضه با سوزش و خارش پوستی همراه است. محققان معتقدند این ویروس در بدن مبتلایان می تواند تا سال ها مخفی باقی بماند.

محققان آمریکایی می‌‌‌گویند موفق به تولید واکسنی شده‌اند که تا ۹۷ درصد از بروز بیماری زونا پیشگیری می‌کند. زونا در اثر فعالیت مجدد ویروس آبله مرغان بروز می‌کند. ویروس آبله بعد از آنکه سال‌ها در بدن مخفی ماند ممکن است در شرایط مناسب مثلا ضعف سیستم ایمنی مجددا فعال شود و دانه‌های ریزی روی پوست ایجاد کند که با درد و خارش همراه است.

در افراد سالمند و تمام بیمارانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند مثل مبتلایان به ایدز یا کسانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند احتمال بروز این بیماری بیشتر است. در حال حاضر تنها واکسن در دسترس zostavax بوده که میزان موفقیت ۵۱ درصدی داشته است اما محققان مرکز Gsk موفق به تولید واکسن جدید دیگری شده‌اند که تا ۹۷ درصد موفقیت‌آمیز است. مشروح نتایج این تحقیقات که در مجله New England journal of medicine منتشر شده است شامل بررسی‌‌های انجام گرفته روی ۱۵۴۰۰ فرد بالای ۵۰ سال در ۱۸ کشور دنیاست. در این تحقیق داوطلبان به ۲ دسته تقسیم شدند. گروهی واکسن دریافت کرده و گروهی دیگر پلاسبو! بررسی‌های بیشتر نشان داد این واکسن بدون توجه به سن افراد تا ۹۷ درصد از جلوی ابتلا به بیماری را می‌گیرد. از جمله عوارض ثانوی تزریق این واکسن درد و قرمزی محل تزریق و به ندرت دردهای ماهیچه‌ای سردرد و خستگی مفرط است.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *