علائم و نشانه های امراض التهابی روده

علائم و نشانه های امراض التهابی روده

با نشانه های بیماری التهابی روده آشنایی دارید؟ این عارضه ها می توانند بسیار دردناک و مشکل ساز باشند.التهاب در روده بزرگ می تواند منجر به بیماری کولیت اولسراتیو شود. سیستم ایمنی بدنی ضعیف تاثیر زیادی در این زمینه خواهد گذاشت.

بیماری التهابی روده (IBD) به گروهی از اختلالات روده‌ای اطلاق می‌شود که باعث شکل‌گیری التهاب مستمر در دستگاه گوارشی می‌گردند. دستگاه گوارش از اجزای مختلفی مثل دهان،‌ مری، معده، روده کوچک و روده بزرگ تشکیل شده است. این دستگاه، وظیفه‌های مختلفی را بر عهده دارد: تجزیه مواد غذایی، استخراج مواد مغذی و دفع کردن هر نوع ماده یا ضایعه اضافی و غیرقابل استفاده. به وجود آمدن التهاب در هر نقطه از دستگاه گوارش، این روند عادی و طبیعی را مختل می‌کند.

بیماری التهابی روده می‌تواند دردناک و مخل آسایش باشد، و در برخی موارد حتی می‌تواند زندگی فرد بیمار را به خطر بیاندازد. بیماری‌های مختلفی در ذیل اصطلاح بیماری التهابی روده (IBD) قرار می‌گیرند. با این‌حال،‌ دو نوع از شایع‌ترین انواع این بیماری‌ها، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون نام دارند. بیماری کرون می‌تواند باعث شکل‌گیری التهاب در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش شود. با این‌حال، این بیماری معمولا انتهای روده کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کولیت اولسراتیو نیز با شکل‌گیری التهاب در روده بزرگ شناخته می‌شود. علت اصلی بیماری التهابی روده (IBD) هنوز ناشناخته مانده است. با این‌حال، عوامل ژنتیکی و مشکلات سیستم ایمنی بدن با بیماری التهابی روده مرتبط هستند. اگر خواهر و برادر یا پدر و مادر هر فردی به بیماری التهابی روده مبتلا باشند، احتمال ابتلا به این بیماری در او نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که دانشمندان معتقدند بیماری التهابی روده می‌تواند ارتباط زیادی با ژنتیک داشته باشد.

سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند نقش خاصی در بیماری التهابی روده ایفا کند. کارکرد عادی سیستم ایمنی، این است که از بدن در مقابل پاتوژن‌ها (ارگانیسم‌هایی که باعث ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌شوند) دفاع کند. درواقع، عفونت باکتریایی یا ویروسی در دستگاه گوارش می‌تواند واکنش سیستم ایمنی را برانگیخته سازد. درحالی که بدن سعی می‌کند با مهاجمان و عناصر مخرب مبارزه کند، دستگاه گوارش ملتهب می‌گردد. وقتی که عفونت از بین می‌رود، این التهاب نیز محو می‌شود.

در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، التهاب در دستگاه گوارش می‌تواند در شرایط مختلف (حتی بدون حضور عفونت) به وجود بیاید. در این حالت، سیستم ایمنی به سلول‌های خود بدن حمله می‌کند و به بدن آسیب می‌رساند. این واکنش به‌عنوان نوعی واکنش خودایمنی شناخته می‌شود. علاوه بر این، بیماری التهابی روده می‌تواند زمانی اتفاق بیافتد که عفونت درمان شده است، اما التهاب از بین نرفته است. این التهاب خاص می‌تواند برای سال‌ها یا حتی سال‌ها ادامه پیدا کند.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *