هشدار برچسب نشانگر برای مشتریان مواد غذایی

هشدار برچسب نشانگر برای مشتریان مواد غذایی

با وجود این نشانگر می توانید پی به میزان نمک،چربی ،انرژی و قند موجود در محصولات مختلف ببرید، این نشانگر رنگی می توانند خریداران را نسبت به مضرات انواع محصولات غذایی هشدار دهند و مانند چراغ راهنمای تغذیه ای آن ها را از ارزش غذایی خوراکی های مختلف آگاه سازند.

بیست‌وسوم مهرماه سال ۹۳ بود که از «چراغ راهنمایی» یا «نشانگرهای رنگی» محصولات غذایی صنعتی با حضور دکتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت و دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، در همایش روز جهانی غذا رونمایی شد. دکتر هدایت حسینی، مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در آن همایش تاکید کرده بود که از سال ۹۴، تولیدکنندگان می‌توانند به‌صورت انتخابی اقدام به درج جدول تغذیه‌ای یا نشانگر رنگی روی محصولات خود کنند و از ۱۸ ماه آینده، هم‌ موظف به درج جدول ارزش تغذیه‌ای خواهند بود و هم نشانگرهای رنگی یا چراغ‌های راهنمای تغذیه‌ای.

حالا که بیش از ۲۴ ماه از آن روز و افتتاح این نشانگر می‌گذرد، رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که به‌طور میانگین، ۷۰ درصد صنایع غذایی کشور کار برچسب‌گذاری محصولات‌شان را انجام داده‌اند و معتقد است که سایر صنایع هم این کار را به خاطر نفع خودشان هم که شده، انجام می‌دهند. دکتر دیناروند تاکید کرد که ضرب‌الاجلی برای برچسب‌گذاری محصولات غذایی در نظر گرفته شده است و بر این اساس، قرار بود تا شهریور ماه سال جاری تمام صنایع غذایی کشور این برچسب‌گذاری را انجام دهند،

اما تا این زمان، همه صنایع کار برچسب‌گذاری را انجام نداده‌اند و به همین دلیل آنهایی که به این کار اقدام نکردند، کارهایشان برای دریافت پروانه جدید و ورود محصولات جدیدشان به بازار، در معاونت‌های غذا و دارو با مشکل مواجه شده است. به گفته رییس سازمان غذا و دارو، تاکنون حدود سه‌چهارم از صنایع (۷۰ درصد)، برچسب‌گذاری و نصب چراغ راهنما را انجام داده‌اند. در برخی استان‌ها وضعیت بسیار مناسب است

و در کنار استان‌هایی که ۹۸ درصد برچسب‌گذاری کرده‌اند، هستند استان‌هایی هم که تنها ۵۰ درصد از صنایع‌شان کار نصب چراغ راهنمایی محصول غذایی را انجام داده‌اند. دیناروند تصریح می‌کند که در حال حاضر باید کار برچسب‌گذاری به صورت ۱۰۰ درصدی انجام می‌شد، اما واقعیت این است که در این شرایط اقتصادی نامطلوب کشور همین که صنعت این موضوع را پذیرفته و بسته‌بندی‌هایش را اصلاح کرده، بسیار خوب است. زیرا انجام این برچسب‌گذاری هزینه دارد و کار بزرگی است.

دکتر رسول دیناروند در توضیح استفاده از این نشانگرهای رنگی گفت: «نشانگرهای رنگی در سه رنگ سبز، زرد (نارنجی) و قرمز، روی محصول غذایی درج می‌شوند. رنگ قرمز نشان‌دهنده مقدار بالای ترکیب مورد نظر (مثلا چربی ترانس یا نمک) است، رنگ زرد (نارنجی) نشان‌دهنده مقدار متوسط و رنگ سبز هم نشان‌دهنده مقدار کمی از ترکیب مورد نظر. هرچه نشانگرهای سبز یک محصول غذایی بیشتر و نشانگرهای زرد (نارنجی) و قرمز آن کمتر باشند، یعنی آن محصول سالم‌تر است».


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.