رفع انسداد تنفسی از راه دهان

رفع انسداد تنفسی از راه دهان

از تنفس دهان به دهان برای مصدومینی که دچار انسداد راه تنفسی شده اند استفاده می شود، با بکارگیری روش های امدادی می توانید به این بیماران کمک کنید و با یادگیری اصول امداد و نجات و از راه دهان به مصدومین تنفس مصنوعی بدهید و جان آن ها را نجات دهید.

اگر مصدوم بیهوش است، محتاطانه وارد عمل شوید. ممکن است بیهوشی او ناشی از تصادف یا برق‏‌گرفتگی باشد. در این صورت، باید قبل از تماس با او جریان برق را قطع کنید. در کمک‏‌های اولیه، اولین موردی که در هر مصدومیتی باید بررسی شود، تنفس است. به شانه مصدوم به آرامی ضربه بزنید و یا شانه‏‌اش را کمی تکان دهید و با صدای بلند از او بپرسید: «حالت خوب است؟» دنبال نشانه‏‌ای از تنفس باشید. آیا صدای تنفس او را می‏‌شنوید؟

۱)آیا حرارت نفس او را روی گونه‏‌های خود احساس می‏‌کنید؟ اگر این‏طور است، از تنفس دهان به دهان خودداری کنید.

۲) اگر از تنفس مصدوم مطمئن نیستید، او را به پشت روی زمین بخوابانید. در صورت لزوم، او را به آرامی بغلتانید و مراقب باشید سر او نیز به همراه بدنش بچرخد تا از آسیب‏‏‌های احتمالی گردن جلوگیری شود. اگر لباسی به گردن یا سینه‏‌اش فشار می‏‌آورد، آن را شل کنید.

۳) نگاهی به دهان و گلوی او بیندازید تا مطمئن شوید چیزی راه تنفس را نبسته باشد.اگر جسمی در دهان مصدوم دیدید، فورا آن را دربیاورید.

۴) با کج کردن سر به سمت عقب و بالا آوردن چانه، تنفس او را تسهیل کنید.

۵) سوراخ‏‌های بینی مصدوم را با انگشت شست و اشاره ببندید؛ سپس یک نفس عمیق بکشید و دهان‏‌تان را کاملاً باز کرده و روی دهان مصدوم بگذارید و دو نفس آرام (هر کدام به مدت ۱ تا ۱۰ ثانیه) به او بدهید. حالا دهان‏‌تان را بردارید، سرتان را بچرخانید و ببینید آیا قفسه سینه مصدوم بالا و پایین می‏‌رود یا نه. اگر صدای خروج هوا را از دهان او شنیدید یا دیدید که قفسه سینه او به حرکت افتاده،

معنایش این است که شما هوا را به خوبی به ریه‏‌های او ‏فرستاده‏‌اید.

۶) هر ۵ ثانیه این کار را تکرار کنید (۱۲ تنفس در دقیقه) تا زمانی‏ که پزشک برسد یا مصدوم خودش شروع به تنفس کند. ممکن است نجات چنین مصدومی ساعت‏‌ها ‏طول بکشد. اگر شما از این کار دست نگه دارید، شاید مصدوم هرگز قادر به تنفس نباشد و جانش را از دست بدهد.

۷) اگر به نظر می‏‌رسد که هوا وارد سینه مصدوم نمی‏‌شود یا قفسه سینه او در فاصله تنفس‏‌های مصنوعی شما به حرکت نمی‏‌افتد، سر او را بیش از پیش به سمت عقب حرکت دهید و اگر این‏ کار هم جواب نداد، کمک‏‌های اولیه در خفگی را که در قسمت‏‌های بعدی به آن می‏‌پردازیم، دنبال کنید.

۸) اگر مصدوم کودک است، بینی او را نگیرید.

۹) به جای این کار، دها‌ن‏‌تان را طوری روی صورت او بگذارید که بینی و دهان او توامان پوشانده شود. سپس دست آزادتان را با ملایمت بر روی سینه‏‌ی او قرار دهید و بازدم کم‏‌حجمی به دهان و بینی او بدمید. در این حالت، باید پر شدن سینه او را احساس کنید و صدای خروج هوا را بشنوید. این کار را هر ۳ ثانیه یک‏بار (با ۲۰ تنفس در دقیقه) تکرار کنید.


به اشتراک بگذارید: پینترست تلگرام تامبلر لینکدین ایمیل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *